Etusivu
Uudet julkaisut
Verkkokauppa
Kuukauden levy
Top 60 -myyntilista 2009
Top 30 -myyntilista 2008
Top 40 -myyntilista 2007
Top 60 -myyntilista 2006
All Time Best Sellers
Suosittelulevyt
Alennetut
Tilausohjeet
Artistisivut
Discografiat

Tom Browne: Tommy Gun (1984 reissue)

Tom Browne: Tommy Gun album

August 31, 2013

Original release: US Arista 1983
Now available at CD Reissue: Funky Town Grooves USA 2011

Rating: 5/ 10

Buy this album from our CD Shop

1) Loop 2) Station Break 3) Secret Fantasy 4) Tommy Gun 5) Break Out 6) Wee Out [part 1+2] 7) Hit Man 8) Free And Easy

Bonus tracks:
9) Loop - Extended Remix - Bonus Track
10) Secret Fantasy - 12" Extended Version - Bonus Track

Trumpetisti Tom Browne on funk-jazz-piireissä arvostettu mies, vaikka hän Herbie Hancockin Rockit-esikuvan perässä eksyi 80-luvun puoliväliä lähestyttäessä hetkeksi elektroseikkailuihin. FTG on julkaissut Brownelta kaksi albumia, juuri nämä miehen elektro-henkisimmät levyt. Vuoden 1983 Rockin' Radio aloitti nimikappaleellaan Brownen elektrokokeilut, mutta samannimisellä albumilla ei sitten lopulta ollut kuin yksi elektroraita.

Tällä vuoden 1984 albumilla menopalat ovat sitten järjesteään tuota elektrolinjaa, joka oli onneksi vajaan parin vuoden hyvin nopeasti ohimenevä trendi, kun kokeneetkin muusikot vähäksi aikaa innostuivat leikkimään rytmikoneilla ja ohjelmoitavilla kosketinsoittimilla ja kehittelivät näitä elektro-funkejaan. Niiden yllä toki Tom Browne itse veteli kuitenkin ihan oikeita trumpettisoolojaan.

Eivät nämä kuitenkaan - varmaankin onneksi - tuoneet leipää Tom Brownenkaan pöytään. Elektrokyllästetty albumi myi alle puolet siitä mitä vielä edeltäjänsä Rockin Radio, ja tähän loppui Aristan intressi yhteistyöhön. Seuraavan kerran Browne ilmaantuikin markkinoille vasta neljän vuoden kuluttua Malacon jazz-alamerkillä, ja kuten arvata saattaa, ihan eri tyyppisellä musiikilla. Kuvaavaa on, että tältä albumilta julkaistuista sinkuista Rockit-mukaelma Loop ei noussut lainkaan Billboardin Black-listalle, kun taas albumin soul-balladi Secret Fantasy myi ihan mukavasti nousten top 30:n kynnykselle. Kyllä ostavan yleisön viesti oli aika selvä, ja tähän tosiaan loppuivat Brownen elektro-seikkailut.

Uptempo-raitojen kärki oli avausraita Loop, jota kokeiltiin myös heikolla menestyksellä siis sinkkuna - mukana on 12" tuuman versio bonus-raitana. Tällä kappaleella tuttua elektro-nakuttelua vahvistetaan paitsi Brownen trumpettisooloilulla, myös tukevalla funk-bassottelulla. FTG:n CD-lipukkeen haastattelusta selviää mielenkiintoisia detaljeja, mm. siitä, että nämä elektro-funk-ideat olivat puhtaasti levy-yhtiön idea, eli Arista ajoi niitä kuin käärmettä pyssyyn, täysin välittämättä artistin "omasta soundista tai tyylistä". "Arista basically said, let's get someone whoe makes some hits, we don't care about your sound, your style, we'll just thrown you in there, mix it all up, and see how it goes". No, tuli äkkiä nähtyä mihin tuo johti. Zero hits, zero dollars.

Kappale Secret Fantasy oli Maurice Starrin käsialaa, ja seuraili tarkkaan kevään 1983 soul-ykköshitin, Mtume-yhtyeen Juicy Fruitin tyyliä, tietenkin trumpettisoololla varustettuna. Laulupuolta hoiti Brownen esityksellä Siedah Garrett. Garrettia ajettiin noihin aikoihin vahvasti läpi monelta taholta, vuoden 1984 alkupuolella hän oli mm. duetoinut ex-Temptations-solisti Dennis Edwardsin läpimurtohitillä Don't Look Any Further, ja mallikkaastihan hän tämänkin kappaleen laulaa. Brownen trumpetti tuo tähän ihan oman lisävärinsä, mutta kaipa tämä oli liikaa Juicy Fruitin kopio menestyäkseen vielä paremmin.

Loppu levystä löytyy varsin vähän tarinoitavaa. Ehkä selkeimmin erottuu elokuvarepliikeillä höystetty nimikappale Tommy Gun - "Tommy gun" oli lempinimi Thompson-konepistoolille, ja aiheeseen sopi sitten viljellä sekaan gangsteri-elokuvien repliikkejä. Tälläkin raidalla kuullaan varsin intensiivistä funk-bassottelua. Albumin muusikkoluetteloa katsoessa kyseessä on pitkälti yhden miehen orkesteri, sillä Maurice Starr soittaa lähes kaikkia soittimia, mutta vierailevina muusikkoina on muutama nimimies (Felton Pilate, Roger Byam, Carlos Gomez). Browne itse hoitelee tässä keyboard-ohjelmointia, joten ihan käsienpesulla hänkään ei selviä tästä elektro-harharetkestä, vaikka haastattelussaan kovasti painottikin sitä, että hän oli jazz-mies, joka pistettiin näihin elektrorinkeihin. Browne oli itse asiassa tuottanut albumin kehnoimmat raidat (Wee out, Hit Man), joita Kimmo Heikkinen kuvaili Soul Expressin Tom Browne-esittelyssä sanoin "misearble pieces of programmed rubbish".

Reviewed by Ismo Tenkanen


Takaisin Funky Town Grooves -sivulle

Takaisin etusivulle