Etusivu
Uudet julkaisut
Verkkokauppa
Kuukauden levy
Top 60 -myyntilista 2009
Top 30 -myyntilista 2008
Top 40 -myyntilista 2007
Top 60 -myyntilista 2006
All Time Best Sellers
Suosittelulevyt
Alennetut
Tilausohjeet
Artistisivut
Discografiat

Tashan: Chasing a Dream (1986 reissue)

Tashan: Chasing a Dream

November 22, 2013

The original releases on US Def Jam, 1986
Now available at CD reissue by UK Funky Town Grooves, 2013

Rating: 6/ 10

Tilaa levy verkkokaupastamme

1) Strung Out On You
2) Got The Right Attitude
3) Chasin' A Dream
4) Ooh Wee Baby
5) Read My Mind
6) So Much In Love
7) I Don't Ever
8) Love Is
9) Thank You Father
10) If Words Can Express
Bonus Tracks:
11) Read My Mind - Long Version Remix
12) Chasin' A Dream - Special Mix
13) Read My Mind - Short Version Remix
14) Chasin' A Dream - Single Version

Tashan Rashaadin (alkuperäiseltä nimeltään Thomas Jerome Pearse) debyyttialbumi vuodelta 1986 herätti itsessäni ristiriitaisia tunteita. Levyä ja artistia markkinoitiin uutena hip hopia ja soulia yhdistelevänä esiintyjänä, levymerkkinä oli hip hopista tutuksi tullut Def Jam, ja laulajana Tashan vaikutti epätekniseltä ja -vireiseltä. Levyn taustat kuulostivat myös monin paikoin enemmän hip hopilta kuin soulilta, eivätkä edes kovin laadukkaalta hip hopilta. Toisaalta en lainkaan pannut pahakseni, että hip hopin kautta mustaan musiikkiin tutustuneet tätä kautta tutustuivat laulettuun souliin, ja levyllä oli useita soul-diggariakin miellyttäneitä raitoja. Mutta artistina Tashan alkoi vakuuttaa vasta vuosia myöhemmin - kun hän ilmeisestikin pääsi myös paremmin irti levy-yhtiön sanelupolitiikasta.

Jostain ihmeen syystä Tashan ei koskaan lyönyt itseään läpi kotimaassaan USA:ssa, vaan oli suurempi tähti Englannissa, ja esimerkiksi tästä Tashanin vuoden 1986 ensilevystä ei jäänyt jälkeäkään Billboardin black-listoille USA:ssa, ei albumista eikä sinkuista. Kuvaavaa on myös, että FTG on saanut tähän uusintajulkaisuun oikeudet vain Englannin markkinoille, mutta sama kiekko näyttää olevan USA:ssa myynnissä Razor & Tien julkaisemana.

Kun samoihin aikoihin vuonna 1986 soul-listat pursuivat huippulaatuista aitoa soulia, tämä kiekko jäi toki kuriositeetiksi soul-väelle, mutta kun Tashanin myöhemmät levytykset tuntuivat etenkin Englannissa nousevan lähes kulttiasemaan, tällä debyytillä ja sen uusintajulkaisulla on oma suuri mielenkiintonsa. En itsekään ollut levyä soitellut sen julkaisuvuoden jälkeen, ja näin jälkeenpäin kuunneltuna siltä on toki helppo kuulla myös Tashanin lahjakkuus soul-artistina, vaikka se oli vielä verhottu levy-yhtiön hip hop -makuiseen muottiin.

Helmet erottuvat kuin kuu kirkkaalta taivaalta. Kulmikkaan ja rock-vaikutteisenkin hip hop -jyräyksen, Chasin' a Dream-singlen B-puolena oli jo ihastusta herättänyt Tashanin duetto ultrasielukkaan Alyson Williamsin kanssa kappaleella Got the Right Attitude, ja tässä on paljon samaa tyyliä kuin Will Downingin tulevilla levytyksillä vuosia myöhemmin - toki Will vei tämän tyylin maaliin vielä paljon taitavammin ja tyylikkäämmin. Tashan oli vuonna 1986 selvästi lahjakkaampi säveltäjänä kuin vokalistina.

Samoin trumpetilla maustettu So Much in Love tuo mieleen tulevien vuosien Will Downingin, ja kyseessä on todella tyylikäs soul-jazz-balladi, vaikka on heti todettava, että heikoin lenkki tässä on edelleen Tashanin oma epäpuhdas laulusuoritus. Eli yritystä ja tyylitajua oli roppakaupalla enemmän kuin oli vielä taitoa. Mutta kyllä tästäkin orastavan lahjakkuuden kuuli. Sävelmä oli jälleen Tashanin omasta kynästä.

Albumin toinen Alyson Williams -duetto Love Is... on myös saksfonitaustoineen ehdoton helmi, ja todella miellytti ajatus siitä, että hip hop -kansa saatettiin tätä kautta jazzahtavan laatusoulin kuunteluun. Tässä oli niin tyyliä kuin sielukkuuttakin, ja jälleen Tashanin omasta kynästä. Ooh We Baby on Tashanin omankin näkemyksen mukaan albumin pop-henkisintä antia, mutta kyllä tässäkin kuuluu vahva soul-traditio ja etenkin 70-luvun sweet soulin vaikutteet. Leppoisa midtempoinen Read My Mind oli samaa tyyliä, jolla Oran "Juice" Jones leipoi kultalevyn samaan aikaan samalla labelilla - vaikka Tashan oli näistä kahdesta artistista selvästi lahjakkaampi.

Alex Hendersonin kansiteksteissä siteerataan Tashanin omia kommentteja: "In the 1980s, I really got into rap music. So when Russell Simmons gave me the chance to make the Chasin' a Dream album, I wanted to combine soul/R&B singin with the sound of hip-hop. Timing is everything in life, and I've been told that some of the stuff I did in 1986 was a little bit ahead of its time". Todellakin, sillä esim. käsite street soul alkoi yleistyä vasta vuosia myöhemmin, kun ensin swingbeatin kautta (Keith Sweat etc.) yhdisteltiin hip hop -rytmiikkaa souliin ja sitten hitaisiin hip hop -beateihin upotetun hip hop soulin aika koitti 90-luvulla. Mutta tämä albumi oli siis levytetty jo vuonna 1986, esim. kuusi vuotta ennen Mary J. Bligen ensilevytystä.

Albumilta kannattaa noteerata myös hengellinen Thank You Father, jota Tashan itse kuvaa "contemporary gospeliksi", ja tälläkin tausta ja yleistunnelma on tyylikäs, mutta Tashanin oma laulusuoritus jää oppipoika-tasolle, verrattiinpa sitä normaaliin souliin tai etenkin gospeliin.

Toivottavasti Tashanin myöhempiä albumeita saadaan joskus myös uusintapainoksina, ja olisi hyvä saada uusintapainos myös Expansionin Tashan-kokoelmasta The Best of Tashan, josta tätä kirjoittaessa pyydetään Amazonissa 580 puntaa - tämä kuvastaa, millaiseen kulttiasemaan mies sittemmin juuri saarivaltakunnassa nousi.

Soul Town Rating: ***

Reviewed by Ismo Tenkanen

Takaisin Funky Town Grooves -sivulle

Takaisin etusivulle