Etusivu
Uudet julkaisut
Verkkokauppa
Kuukauden levy
Top 60 -myyntilista 2009
Top 30 -myyntilista 2008
Top 40 -myyntilista 2007
Top 60 -myyntilista 2006
All Time Best Sellers
Suosittelulevyt
Alennetut
Tilausohjeet
Artistisivut
Discografiat

Stephanie Mills: Tantalizingly Hot (1982)

September 22, 2016

Now available as US Caroline/Soulmusic reissue CD, 2013

Rating: 7/ 10

1) Last Night
2) Still Lovin' You
3) Keep Away Girls
4) You Can't Run From My Love
5) True Love Don't Come Easy
6) 'Ole Love
7) Your Love Is Always New
8) I Can't Give Back The Love I Feel For You
Bonus Tracks:
9) Wailin'
10) You Can't Run From My Love (12" Remix 7:24)

Tilaa levy Soul Express verkkokaupasta / Click here to order
(Alkuperäinen albumi vuodelta 1984)

Cherry Red julkaisi BBR-labelillaan Stephanie Millsin Whatcha Gonna Do with My Lovin'-albumin jo ensimmäisten uusintajulkaisujensa joukossa vuonna 2011, mutta muita Millsin albumeita on tullut lähinnä muilta uusintajulkaisumerkeiltä. Vuonna 2014 BBR julkaisi sitten Stephanien vuoden 1975 Motown-albumin For the First Time, mutta David Nathan on nyt omalla Soulmusic.com-merkillään julkaissut jo kolme 80-luvun Stephanie Mills -albumia, ensin Merciless (1983) ja I've Got the Cure (1984) ja tuoreimpana sitten tämän vuoden 1982 Tantalizingly Hot.

Nathan kuitenkin kämmäsi totaalisesti tämän julkaisunsa kanssa, sillä jostain täysin käsittämättömästä syystä markkinoille asti, mukaanlukien Amazoniin, pääsi myyntiin täysin kelvottomasti miksattuja kopioita, jotka murskattiin nettiarvioissa aivan lyttyyn. Nathan oli itse sitten vastaamassa näihin syytöksiin, ja lupasi uuden ja korjatun miksauksen, mutta ei saanut markkinoilta (ml. Amazon) takaisin noita sekundakopioita, joita sitten jälleenmyyjät jatkoivat myymistään, ja kesti aikansa, ennen kuin Amazonin omiinkaan valikoimiin päätyi siis korjattu versio. Uskomattoman amatöörimäistä toimintaa kaikin puolin, sillä olisihan nuo vialliset pitänyt saada kokonaan pois myynnistä ja jotain kyllä kertoo koko porukan kiinnostuksesta omiin uusintajulkaisuihinsa, jos sitä huonolaatuista ei kukaan välittänyt kuunnella, ennen kuin levy oli jo kymmenillä kauppiailla myynnissä. No, nyt Amazonissa on erikseen Remastered edition levystä, jonka tunnistaa myös etukannen alareunan Remastered-tekstistä, jota alkuperäisissä kopioissa ei ollut. Oma tulkintani, miksi tämä moka pääsi tapahtumaan, on se, että Nathan oli vaihtanut Soulmusic-levymerkkinsä jakelijaa, Cherry Redistä amerikkalaiseen Carolineen, joka varmaankin USA:ssa pystyy parempaan jakeluun kuin englantilainen Cherry Red, mutta laatukontrolli sitten jäi Cherry Redin poisjäännin myötä pois.

Itse musiikkiin. 1980-luvun alun nopeasti syntetisoivat soundit eivät suosineet soulin naislaulajia, ja tunnettua oli, että ei ainoastaan Stephanie, vaan yhtä lailla Gladys Knight, Chaka Khan, Melba Moore, Aretha Franklin ja kumppanit istutettiin kaikki syntiikka-funkin ja konesoundien ympäristöön, ja aina ei jälki ollut kovinkaan kaksista. Stephanien pahimmat rock- ja syntiikkasävyisimmät räiskytykset osuivat kuitenkin lähemmäs 80-luvun puoliväliä, kun tällä vuoden 1982 albumilla tuottajina olivat vielä Mtume & Lucas ja Ashford & Simpson. Stephanie itse tuotti levylle yhden raidan 'Ole Love, joka oli sovitettu konventionaaliseen, jopa 70-luvun puoliväliä muistuttavaan tyyliin.

"Ajan merkit" eli "sign of the times" kuuluivat kuitenkin jo Mtume & Lucasinkin tuotannossa, joka jäi kauas kaksikon aiemmasta loistosta vuosien 1978-1981 tuotoksilla. Niinpä heinäkuussa 1982 julkaistu albumin ensisingle Last Night oli suuri pettymys, kun Mtume & Lucas olivat yrittäneet ajanmukaistaa soundiaan, ja Dean Gantin jyräävän syntiikka-mourun ylle laulettu simppeli funk oli yksinkertaisesti kakkoslaatua alusta loppuun. Myös listamenestys, korkein sija 14. Billboardin Black-listalla, oli varmasti pettymys kaikille osapuolille.

Albumilla oli neljä muuta Mtume & Lucas -kontribuutiota, mutta todelliset helmet jäivät tällä kertaa puuttumaan. Sinkkuna kokeiltiin vielä toista syntiikkapohjaista rullausta You Can't Run from My Love, joka on melodisempi ja Kashif-henkinen burbutus, mutta ei se sijaa 56. korkeammalle yltänyt, ja ihmetellä täytyy Blues & Soul -avustaja Justin M. Kantorin kritiiköntä suitsutusta kansiteksteissä. Kyllähän Mtume & Lucasilla oli ote kirvonnut, ja listamenestyksen raju hiipuminen kertoi, että he eivät olleet löytäneet synteettisestä soundista vielä mitään jujua, omasta tyylistä puhumattakaan. Sittemminhän Mtume-yhtyeen omalla Juicy Fruit-sinkulla keväällä 1983 James Mtume löysi kultasuonen ja ko. sinkku nousi kahdeksaksi viikoksi black-listan ykköseksi.

Asteen lähimpänä Mtume & Lucasin vanhaa soundia on True Love Don't Come Easy, joka on jo ihan kohtuullinen funk-henkinen menoraita. Samoin You're Love Is Always New on laadukas midtempoinen, jossa syntetisoituminen ei juurikaan kuulu, vaan tämä olisi sopinut myös aiemmille Mtume & Lucas -kaksikon tuottamille Stephanie Mills -albumeille. Ainoastaan Reggie Lucasin kitarasoolo on rock-vivahteineen hieman outo tässä soul-ympäristössä, mutta nämä rock-kitarasoolot olivat tosiaan 80-luvun puoliväliä lähestyttäessä "sign of the times".

Mtume & Lucasin viidestä raidasta ainoa balladi oli Still Lovin' You, joka oli täyttä asiaa, ja tällaisella materiaalilla 25-vuotias Stephanie pääsi näyttämään todellista osaamistaan, sillä hän oli kovaa vauhtia nousemassa soul-laulajattarien kirkkaimpaan kärkeen. Laulanta on värikästä ja vivahdeikasta ja täynnänsä sielukasta latausta. Kappaletta on rinnastettu edellisen albumin helmeen Night Games, joka oli toki vielä selvästi parempi. Säveltäjänä oli mm. Keni Burken kumppanina tuttu Dean Gant, joka kansitekstihaastattelussa kertoo, että laulu oli hänen ensimmäisiä sävelmiään.

Jos oli Mtume & Lucasin osuus selvä pettymys, Ashford & Simpson pitivät tutun korkean tasonsa. Albumilta lohkottiin sinkuksi syksyllä 1982 kappale Keep Away Girls, joka nousikin albumin kolmesta sinkkulohkaisusta parhaiten menestyneeksi (sija 13. black-listalla). Ja syystä, sillä tässä oli svengiä, syvyyttä ja tyyliä taustaa myöten, ja Stephanie on elementissään päästessään laulamaan Ashford & Simpsonin sävelmää. Lopun ad libbaukset ovat todella upeata spontaania improvisointia Stephiltä. Hän oli todella murtautumassa suurien joukkoon.

Toinen Ashford & Simpsonin sävelmä albumilla oli cover-versio alun perin Syreeta Wrightin vuonna 1968 Rita Wright-nimellä levyttämästä laulusta I Can't Give Back The Love I Feel For You, josta tunnetumman version oli levyttänyt Diana Ross vuonna 1971. Laulu on balladina käynnistyvä mutta 70-lukulaiseksi diskoiluksi muuttuva rallatus, joka edusti siis Ashford & Simpsonin 60-luvun lopun tyyliä. Ei sen enempää sävelmänä kuin sovituksena minun makuuni, mutta mahtavasti Stephanie tämänkin tulkitsee.

Merkittävänä bonus-raitana albumilla on kappale Wailin', joka oli Last Night-sinkun B-puoli, mutta itse asiassa laadukkaampi James Mtumen yksin tuottama menopala. Soundit ovat bonus-raidoilla selvästi heikommat - Nathanin mukaan kappaleet ovat jenkki-CD-levyltä, mutta onko lopullinen alkuperä analoginen? Toinen bonus on 7:26 pitkä versio kolmossinkusta You Can't Run from My Love, joka korostaa raidan Kashif-henkisyyttä.


Reviewed by Ismo Tenkanen


Takaisin etusivulle
Back to our (English) home page