Etusivu
Uudet julkaisut
Verkkokauppa
Kuukauden levy
Top 60 -myyntilista 2009
Top 30 -myyntilista 2008
Top 40 -myyntilista 2007
Top 60 -myyntilista 2006
All Time Best Sellers
Suosittelulevyt
Alennetut
Tilausohjeet
Artistisivut
Discografiat

Shalamar: Friends
US Solar, 1982, UK Castle/Sanctuary CD, 2002
Tilaa levy Soul Townin verkkokaupasta
1) A Night to Remember 2) Don't Try to Change Me 3) Help Me 4) On Top of the World 5) I Don't Wanna Be the Last to Know 6) Friends 7) Playing to Win 8) I Just Stopped by Because I Had to 9) There It Is 10) I Can Make You Feel Good
Bonus tracks: 11) There It Is 12) A Night to Remember

Friends-albumi oli markkinoilla jo helmikuussa 1982, eli vain kolme kuukautta edellisen Go for It-albumin jälkeen, joka osoittautui pelkästään sopimuksellisista syistä julkaistuksi ylijäämämateriaaliksi. Vilkaisemalla vain tämän uuden albumin avustajaluetteloa tuli selväksi, että tämä levy oli uutta materiaalia, johon satsattiin Solar-yhtiön koko "perheen" voimin eli myös yhtiön muiden artistien tehtävä oli osallistua yhtiön lippulaivojen musiikin tekoon.

Toisaalta kävi ilmeiseksi Solarin lippulaivojen eri roolit: siinä missä Whispers edusti selkeimmin soulia, Lakeside funkia, Dynasty diskoa, Shalamarin rooliksi jäi yhä enemmän pehmeäsävyisen pop-soul-artistin osa. Tämä merkitsi suurempaa satsausta tarttuviin ja pikkunätteihin melodioihin, ja taustakuviot vaimennettiin palvelemaan melodiaa. Samalla laulupuolella nostettiin Jody Watleyn roolia, ja tuntuu hieman siltä, että Howard Hewettin oli käsketty myös pysyttelemään enemmän aisoissa eikä "sieluttaa" lauluja "liian soul-pitoisella" vääntelyllä... Oli aika selvä, että kehittyessään vokalistina yhä professionaalisemmaksi soul-tulkiksi Hewettin oli syytäkin siirtyä soolouralle eikä jäädä linjaltaan kevyen pop-maiseen Shalamariin. Jo niiden näyttöjen perusteella, mitä Howard Hewett oli ehtinyt levyttää aiemmilla Shalamar-albumeilla, tämän albumin monet Hewett-tulkinnat vaikuttavat hämmentävän hissukkaismaisilta, eli joku lienee käynyt sanelemassa myös laulupuolelle pop-maisuutta.

Samalla menopuolella oli selvä, että funk-vivahteet ja tummempisävyiset groovit ohjattiin mieluummin Lakesiden ja Whispersien albumeille, ja Shalamarille ohjattiin pehmoisempia ja pop-maisen melodisia lauluja. Tästä huolimatta noteeraan albumin menopuolen korkeammalle kuin varovaisen popahtavat balladit, joissa Hewettiä oli ilmeisesti kielletty laulamasta "liian sielukkaasti".

Niinpä albumin kaikki kärkiraidat ovat melodista ja groovikasta pop-soulia. Jody Watleyn ja Howard Hewettin vokaaliosuuksien tasaisesti jakama A Night to Remember ylsi top ten -sijoille soul-puolella, ja sisälsi kaikki tyypillisen 80-luvun alun Solar-hitin ainekset; tarttuvan melodian, rikkaan sovituksen, Solar-soundia riffittelyineen, ja letkeän tanssikelpoisen rytmin.

I Can Make You Feel Good on mielenkiintoinen fuusio ajatellen, että kirjoittajina oli Howard Hewett, Lakesiden Thomas Shelby ja American Idol-tuomarina nykyisin parhaiten tunnettu Randy Jackson. Aineksia olisi tuolta pohjalta ollut varmasti dynaamisempaankin menoon, mutta lopputuloksena oli Solar-tuotannossa kepeä top 30-kesähitti, jossa tausta on ikään kuin vaimennettu pehmeän pop-melodian korostamiseksi. Kuitenkin taustassa olisi ollut Chic-mäisiä aineksia nostaa grooven osuutta.

Samanlaisia Chic-mäisiä aineksia rytmikitara- ja bassokuvioineen olisi ollut kappaleessa There It Is, joka groovaa ihan mallikkaasti jo neljän ja puolen minuutin LP-versiossaan, mutta CD-uusintajulkaisulle saatiin mukaan myös 6:17 pitkä sähäkkä 12" mix samasta groovikkaasta raidasta. Kappale muistuttaa kovasti toisen Solar-artistin Dynastyn parhaita menopaloja, mikä saattaa tietysti selittyä ainakin osaksi sillä, että Dynastyn Nidra Beard on yksi raidan kolmesta säveltäjästä. Howard Hewettin laulutulkinta on enemmän kuin sielukasta. Kappaleesta on vuosien saatossa kehkeytynyt oma suurin Shalamar-suosikkini, ja tässä kappaleessa oikeastaan kulminoituuu se, miksi Shalamar oli niin suosittu: vetovoimaa on niin sävelmässä, taustagroovessa kuin Howard Hewettin tulkinnassa.

Nimikappale Friends on myös tyypillistä Solar-soundia, vaikka poljentoa sävytetään Motown-tyyppisellä "tamburiini-rytmillä", ja tempoa on nopeutettu. Vastapainona on ehtaa funk-bassottelua, josta vastasi tuottaja Leon Sylvers itse. Huomattavasti funk-sävytteisempää soundia - lähes Midnight Star-linjaa vocodereineen . kokeilee Playing to Win, mutta oikeasti tällainen tyyli tuntui Shalamarin pop-soul-linjaan epäluontevalta.

Levyn mukana seuraavan lehtisen teksteistä on hauska seurata yhtyeen tanssi/koreografia-pojan Jeffrey Danielsin ja Howard Hewettin kovin erilaisia näkemyksiä albumista. Siinä missä Danielsin mielestä yhtye löysi identiteettinsä tällä levyllä ja oli musiikillisesti huipussaan, Hewett melkein pyyteli anteeksi läpitunkevaa kaupallisuutta. Hewett tiesi paremmin, miten hän oli suostunut kesyttämään tyyliään pop-makuun sopivammaksi, kun taas tanssija Danielsilla tuskin oli mistään kunnianhimoisemmasta musiikista unelmiakaan. Hewettillä oli, ja siksi hän siirtyi soolouralle.

Toisaalta menopuolella kaupallisuutta on turha pyydellä anteeksi: groovikkaiden instrumenttitaustojen ja supertarttuvien melodioiden kombinaatio on paikoin lähes vastustamaton ja mukaansatempaava, ja uskon että, noilla kriteereillä tätä levyä edelleen ostetaan. Ei kukaan albumilta varmasti odottanutkaan mitään soul-kriteerein tiukempia laulutulkintoja, joita Howard Hewett lähti sitten soolourallaan tavoittelemaan.

Soul Town Rating: ***


Takaisin Shalamar-esittelyyn

Takaisin etusivulle
Back to our (English) home page