Etusivu
Uudet julkaisut
Verkkokauppa
Kuukauden levy
Top 60 -myyntilista 2009
Top 30 -myyntilista 2008
Top 40 -myyntilista 2007
Top 60 -myyntilista 2006
All Time Best Sellers
Suosittelulevyt
Alennetut
Tilausohjeet
Artistisivut
Discografiat

Rodney Franklin: Marathon (1984 reissue)

Rodney Franklin: Marathon album

May 12, 2013

Original release: US Columbia 1984
Now available at CD Reissue: Funky Town Grooves USA 2012

Rating: 6/ 10

Buy this album from our CD Shop

1) Stay on In The Groove 2) Marathon 3) Love Is the Answer 4) Let's Talk 5) Searchin' For 6) Lumiere 7) Reflection of a Dream

Cherry Red ehti julkaista jo Super-Bird-merkillään Rodney Franklinin vuoden 1980 albumit Rodney Franklin/You'll Never Know 2on1-pakettina, ja FTG:n olisi kannattanut myös paketoida vuosien 1984-85 julkaisut Marathon ja Skydance 2on1-nipuksi yhdelle CD:lle, etenkin kun edellisellä on 7 raitaa ja jälkimmäisellä vain kuusi. Näiden julkaisujen väliin ajallisesti jäävät Endless Love (1981) ja Learning to Love (1982), samoin kuin vuoden 1978 In the Center, ovat toistaiseksi saatavina vain kalliina Japanin painoksina.

En tosiaan kehota ketään tuhlaamaan näihin albumeihin ainakaan kalliiden Japanin painosten hintoja, ja mid-price-hintaluokassakin hinta-laatu-suhde jää vaatimattomaksi. Jazz-funk oli 80-luvulla melkoisessa syöksykierteessä, kun taustojen pelkistyminen ja digitalisoituminen tappoivat oikean soitannan, ja jazz-artistitkin riemurinnoin kirmasivat vaihtamaan oikeat soittimensa tietokoneohjelmoituihin peleihin. Rodney Franklinin soitinarsenaali tällä levyllä kertoo kaiken: Hamburg Steinway Model D, JP8, Moog, Korg 61, Yamaha GS1, OBX, Linn drums, Prophet 5. Onpa joukossa sitten akustinen piano ja Fender Rhodes.

Ainakin soul-lehdissä nämä 80-luvun jazz-funk-levyt käsiteltiin yhä useammin siihen malliin, että noteerattiin lauletut raidat, ja kuitattiin instrumentaalit yhdellä kahdella lauseella. Eikä ihme, sillä jazz-funk-muusikot itse syyllistyivät taustojen typistämiseen ja improvisoidun soitannan vaihtamiseen simppelehin teeman toistoihin.

Sama ilmiö oli myös Rodney Franklinin kohdalla, joka vaihtoi lennokkaan ja railakkaan (akustisen) pianosoiton monin paikoin latteisiin ohjelmoituihin keyboard-kuvioihin. Tämä vuoden 1984 Marathon ei ollut vielä ihan pahimmasta päästä, mutta itse nimikappale on sellainen jääkylmä kalkatus, että vastaavaa saattoi kuulla jo 70-luvun robottimaisilta eurodisko-levyiltä esim. Giorgio Moroderin tekno-orientoituneilta tuotoksilta, ja tuota soundia ei totisesti mustaan musiikkiin olisi kaivattu. Toki Franklin yhä soittaa myös pianoa tuon sätkätyksen yllä, ja Ronnie Laws puhaltaa saksofonisooloa.

Muusikkolista albumilla on kyllä edelleen erittäin näyttävä. Tuottajana ja basistina on Stanley Clarke sekä Louis Johnson ja Abe Laboriel, fonisteina Ronnie Laws ja Gerald Albright, kitaristina Paul Jackson Jr. Lisäksi mukana on trumpettia ja laaja jousisektio.

Albumin paras raita ainakin soul-näkokulmasta on Lawsin sopraanosaksofonin värittämä balladi Love is the Answer, jonka tulkitsevat Lynn Davies ja Darryl Coley. Menopuolella Rodney Franklin yritti todistella olevansa ajan tasalla trendien kanssa, ja Stay on in the Groove on säkättävien rytmikoneiden ja ohjelmoitujen keyboard-kuvioiden hallitsema moderni 80-luvun funk, joka ei kuitenkaan sinkkuna pärjännyt (sija 72). Kappaleella kuullaan kuitenkin ankeiden alkuhetkien jälkeen aivan tavanomaista Franklin jazz-piano-sooloilua. Let's Talk on Darryl Colen nasaalisti laulama funk, jolla sekaan sotketaan sekä rock-kitarasooloa että terhakasta funk-bassottelua, josta tällä kertaa vastaa Gary Calvin. Searchin' for:lla menoa ryyditetään torvisektiolla ja basso paukkaa jälleen pinnassa. Huomaa, että levyn tuottajana oli basisti, sillä kyllä tämä jätti Rodney Franklinin ihan statistiksi, kun basso ja Gerald Albrightin foni vievät pääroolit.

Albumin loppuun on jätetty pari rauhoittavaa instrumentaalia. Lumiere on tyypillinen 80-luvun jazz-funk, jossa simppelin teeman lomassa Franklinilla on sentään jätetty hieman oikeaa soolotilaakin. Päätösraita Reflection of a Dream on puhdas akustinen pianoballadi, joka jää unenomaiseksi välisoitoksi ilman suurempaa magiikkaa.

Reviewed by Ismo Tenkanen


Takaisin Funky Town Grooves -sivulle

Takaisin etusivulle