Etusivu
Uudet julkaisut
Verkkokauppa
Kuukauden levy
Top 60 -myyntilista 2009
Top 30 -myyntilista 2008
Top 40 -myyntilista 2007
Top 60 -myyntilista 2006
All Time Best Sellers
Suosittelulevyt
Alennetut
Tilausohjeet
Artistisivut
Discografiat

RHIAN BENSON Gold Coast
(US DKG Music CD, 2003) 18 e


1. Words Hurt Too
2. Say How I Feel
3. Stealing My Peace Of Mind
4. Soul Boy
5. Shake It Away
6. Invincible
7. The One
8. Sing To The Child
9. A Moment In Shrine
10. I'm In A Bind
11. Gold Sky
12. Young Girl
13. Spirit

Ghanassa syntynyt, 15-vuotiaana Lontooseen muuttanut Rhian Benson on yksi vuoden parhaista debytoijista. Kiistämättä Bensonin levyn häikäisevin piirre on loistava tuotanto ja upeat soundit - tuottajikseen Rhian on saanut James Poyserin ja Bob Powerin, jotka ovat aiemmin nostaneet huipulle sellaisia neo-soul-artisteja kuten Erykah Badu, Jill Scott, Kindred, Lauryn Hill, India.Arie, D'Angelo, Syleena Johnson. Kuitenkin kun Rhian itse on albuminsa kaikki laulut alusta loppuun kirjoittanut singer-songwriter ja laulajanakin vielä varsin miellyttävä, Sade-tyyppinen soul/jazz/pop-vokalisti, niin mistään tuottajien marionetista ei tosiaan voida puhua.

Etenkin James Poyserin tuotanto tällä levyllä on aivan huippuluokkaa. Poyser on ennenkin osoittanut pystyvänsä tuottamaan paitsi neo soul -tulokkaita, myös jazz-henkisempiä artisteja ja laatu-soulia (Will Downing, Juanita Dailey, Norman Brown), joten yllätyksenä ei tule, että hän loihtii tälle levylle todella tyylikkäitä jazz-henkisiä neo-soul-taustoja. Levyn instrumentaalipohjille hallitsevin piirre on erilaisten bassojen käyttö, sillä levyllä on peräti kahdeksan eri basistia (!), jotka soittavat milloin sähköbassoa, milloin pystybassoa tai "fretless" bassoa. Bassovetoisia rytmejä maustetaan neo-soulille tuttuun tyyliin kosketinsoittimin (Poyser itse soittaa Fender Rhodes -pianoa ja grand pianoa), erilaisin kitaroin ja perkussioin (Bashiri Johnson, Munyuongo Jackson). Lisäksi soundia maustavat trumpetisti Roy Hargrove, josta on tullut (20)00-luvun neo-soulille samaa mitä Donald Byrd oli 70-luvun funk-jazzille sekä aito jousisektio (sovittajinaan Jimmie Haskell ja Bob Power)

Rhian Benson itse vie sitten tunnelmaa nuorekkaasta neo-soulista kohti perinteisempää soulia ja jazzia, sillä Rhian mainitsee esikuvikseen klassiset jazz-artistit kuten Dinah Washington, Ella Fitzgerald ja Miles Davis, samoin kuin soul-legendat Marvin Gaye, Stevie Wonder ja Anita Baker. Afrikkalaisen musiikin puolelta selkein esikuva on Fela Kuti. Toisaalta Rhian seuraa myös uudempaa musiikkia, ja mainitsee pitävänsä D'Angelon, Jill Scottin, Norah Jonesin ja Jazzanovan viime vuosien äänitteistä.
Tyylillisesti ehkä kuitenkin Sade on lähinnä Rhian Bensonin laulutyyliä, vaikka Rhian ei häntä erikseen mainitsekaan. Tämä ilmenee hyvin esim. kahdesta avausraidasta, jotka edustavat kyllä hyvin levyn yleislinjaa, ja kuuntelemalla jo paria ensimmäistä kappaletta voi päätellä tuleeko pitämään koko levystä. Sykkivien midtempo- rytmien takana on hienot bassopohjat, kosketinkuvioinnit ja mausteena puhaltimia ja jousisektio. Rhianin laulanta on tummasävyistä, rauhallista luentaa, joka sopii yleistunnelmaan mainiosti. Say How You Feel:in videota voi katsella Rhianin omilta nettisivuilta.

Muita todellisia helmiä levyllä ovat Hargroven trumpetin vahvasti sävyttämä hieno neo-soul-balladi Sing to the Child, syvällinen vahvasti jazz-sävyinen balladi I'm in a Bind (jälleen hieno bassopohja, jota maustetaan pianolla), raikkaasti (afro-kitaroita, puhaltimia, perkussioita) sykkivä Gold Sky ja Sade-tyyppinen kaunis, rauhallinen balladi Soul Boy. Kun levyä myydään ainakin toistaiseksi huomattavasti alle normaalin täyden hinnan, kannattaa tämä kiekko poimia talteen pikaisesti. ****

Takaisin etusivulle
Back to our (English) home page