Etusivu
Uudet julkaisut
Verkkokauppa
Kuukauden levy
Top 60 -myyntilista 2009
Top 30 -myyntilista 2008
Top 40 -myyntilista 2007
Top 60 -myyntilista 2006
All Time Best Sellers
Suosittelulevyt
Alennetut
Tilausohjeet
Artistisivut
Discografiat

Michael Henderson: In the Night-Time


Michael Henderson: In the Night-Time

August 9, 2014

Rating: 9/ 10

CD reissue by UK SuperBird Records, 2010

LP julkaistu alun perin 1978, US Buddah

Tilaa levy Soul Townin verkkokaupasta

1) Take Me I'm Yours
2) We Can Go on
3) Happy
4) In the Night-Time
5) Whisper in My Ear
6) Am I Special
7) Yours Truly, Indiscreetly
8) One to One


FTG:n uusintajulkaisusarjassa Michael Hendersonin Buddah-albumeista jätettiin väliin tämä vuoden 1978 In the Night-time, josta on kuitenkin saatavana helposti tämä Cherry Redin Super-bird-alamerkin uusintapainos vuodelta 2010. Levy on Hendersonin uran suuri kohokohta, joten erikoista, että FTG jätti sen väliin, mutta julkaisi silti toisen Super-bird-merkillä samoin julkaistun vuoden 1980 Wide Receiverin - jolle ilmeisesti sitten koettiin olevan enemmän markkinoita USA:ssa.

Ostin tämän albumin aikanaan vinyylinä Black Musicin viiden tähden arvion perusteella, jossa kerrottiin "jazz-basisti" Michael Hendersonista, joka on tehnyt upean soul-levyn. No, omissa haastatteluissaan Henderson kertoi, ettei koe olevansa lainkaan jazz-mies, vaan oli mennyt Miles Davisin yhtyeeseenkin soittamaan bassoa vain, koska Miles lupasi, ettei soiteta jazzia vaan fuusiota... Henderson on tosiaan läpeensä soul- ja funk-mies, sillä hän oli ollut paitsi säveltämässä lauluja mm. The Dramaticsille, sitä aiemmin mukana jo klassisilla Motown-levyillä kuten Marvin Gayen What's Going on-albumilla. Norman Connors oli sitten nostanut lupaavan nuoren vokalistin ja basistin parrasvaloon omien albumiensa vieraana, ja Michael oli duetoimassa mm. Jean Carnen ja Phyllis Hymanin kanssa näiden ollessa vielä tuntemattomia nuoria lahjakkuuksia. Näistä Connorsin kanssa levytetyistä sessioistahan syntyi myös todellinen Connors/Henderson-klassikko You Are My Starship, jolla Henderson sai soolouralleen lentävän lähdön, kun sinkku nousi soul-neloseksi juuri ennen Hendersonin omaa soolo-debyttiä Buddahilla, albumia Solid.

Buddahilla Henderson levytti pitkälti albumin vuodessa -tahdilla, ja tämä In the Night-time oli miehen kolmas kiekko. Soololevyillään Henderson oli halunnut esitellä sekä funk-basisistin puoltaan että melodista soulia, ja tällä albumilla molemmista sektoreista löytyy todelliset napakympit. Funk-puolen kruununa on puoli-instrumentaali Happy, joka todella kuplii ja kiehuu, ja loppua kohti kehittää hillittömän grooven. Olisi luullut, että Buddah olisi tästä leiponut top ten -hitinkin, mutta levy-yhtiö valitsi soul-linjan sinkuille. Voi olla, että se oli oikea valinta, sillä instrumentaalien aika oli jo menossa ohi, toisaalta vuosi 1978 oli vielä funkin kulta-aikaa. No, tässä funk-diggareille kuusiminuuttinen makupala albumiraitana.

Mutta ei ollut soul-diggareilla valittamista soul-puolellakaan, josta löytyi kaksi huikeata sinkkulohkaisua. Take Me I'm Yours on kaikkien aikojen suosikkini duetto-esityksenä, ja Rena Scott on myös häikäisevä - minulle oli suuri yllätys, että hän on valkoinen laulajatar. Rena sai tästä myös soolouralleen hyvän startin, sillä Rena sai solmittua oman soolo-albumi-diilin Buddahille, ja tuottajiksi päätyivät juuri Phyllis Hymanin ja Stephanie Millsin kanssa yhteistyötä tehneet James Mtume & Reggie Lucas. Take Me I'm Yours on omin korvin kuultava, tsekkaa YouTube-klippi alta - todellinen jalokivi ja edelleen raikas kuin mikä. Rena Scott on sielukkaimpia valkoisia soul-laulajattaria kautta aikojen.

Take Me I'm Yours nousi sinkkuna ansaitusti soul-listan kolmoseksi, ja se sai vielä seuraajakseen upean kesäisen In the Night-Time, joka oli kakkossinkkunakin nousta vielä top teniin. Tässä on enemmän You Are My Starshipin henkeä, mutta kyseessä on ilmava ja kepeäkulkuinen medium, jolla Michael kertoo olevansa enemmänkin yöihmisiä kuin päiväihmisiä - ja meille jotka tunnemme samoin, tämähän on melkoinen anthem. Kansitekstien kirjoittaja rinnastaa tämän ansaitusti Marvin Gayen 70-luvun lopun materiaaliin, ja Marvin-vaikutteet olivat olleet keskeinen osa Hendersonin musiikkia jo pitkään. Mestariteos kaikin puolin.

Loistokkaan vinyylialbumin A-puolen täydentää mietiskelevä balladi We Can Go on, jossa on enemmänkin tuollaista Isaac Hayes-tunnelmaa, johon Evan Solotin trumpettikuvioinnit tuovat vielä maukasta jazz-sävyä. Jos Michaelilla oli tenorin ja falsetin välinen liu'unta vielä hakusessa ensilevyillään, tässä se sujuu jo ammattimaisesti, ja hän pystyy taidokkaasti heittämään Marvin-maisia falsettihuhuiluja matalalta laulettujen säkeiden väliin.

Vinyylin B-puoli eli CD-levyn raidat 5-8 jäävät toki vertailussa täysin upean A-puolen varjoon, mutta mitään suurta lässähdystä ei pääse tapahtumaan. Päätösraidalla One to One vierailee lyhyesti toinen nouseva nuori soul-laulajatar Cheryl Norton, joka taiteilijanimellä Cherrelle saavutti 80-luvulla viisi top ten -sinkkua Tabulla - yksi ansaittu listaykkönenkin hienolla sävelmällä Everything I Miss at Home. Nyt kun tätä raitaa kuuntelee vuosien tauon jälkeen, tunnistan jälleen vahvat Marvin-funkien vaikutteet tässä - tyyli on aivan sama kuin Marvinin saman ajan funkit, ja Hendersonin nostaa äänensä Marvin-maiseen falsettiin.

Whisper in My Ear on rumpali Jerry Jonesin kirjoittama midtempo-rullailu, joka venytetään yli seitsemän minuutin. Am I Special on jälleen Henderonin omaa käsialaa, hienostunut soul-balladi, jolla Henderson vuorottelee tenorin ja falsetin välillä, ja Eli Fountaine vierailee puhaltamassa saksofonisoolon. Marvin-vaikutteet kuuluvat taas taustaosuuksissa. Yours Truly, Indiscreetly vaihtaa sitten funk-vaihteelle, mutta vielä melko ilmavissa ja rennoissa tunnelmissa, ainakin jos verrataan sitten Hendersonin seuraavien vuosien funk-jyräyksiin P-funk-vaikutteineen.

Kokonaisuutena tämä on Henderonsin uran soul-painotteisin albumi. Levy myi kultaa, ylsi soul-listan vitoseksi ja viihtyi listoilla 32 viikkoa. Kiistatta siis Hendersonin uran huipentuma.

Soul Town Rating: ****1/2

Reviewed by Ismo Tenkanen


Takaisin etusivulle
Back to our (English) home page