Etusivu
Uudet julkaisut
Verkkokauppa
Kuukauden levy
Top 60 -myyntilista 2009
Top 30 -myyntilista 2008
Top 40 -myyntilista 2007
Top 60 -myyntilista 2006
All Time Best Sellers
Suosittelulevyt
Alennetut
Tilausohjeet
Artistisivut
Discografiat

Melba Moore

What a Woman Needs

CD-uudelleenjulkaisu vuodelta 2011, Funky Town Grooves (USA)

Albumi julkaistu alun perin 1981, US EMI America
Soul Town Rating: 7/10

Tilaa levy Soul Express verkkokaupasta - Click here to buy

1) Let's Stand Together 2) Your Sweet Lovin' 3) What A Woman Needs 4) Take My Love 5) Overnight Sensation 6) Each Second 7) Piece Of Rock 8) Let's Go Back To Lovin'
Bonus track: 9) Take My Love - Long version 10) Just You Just Me


Lahjakas musta laulajatar Melba Moore nousi alun perin musikaalimaailman kautta tunnetuksi, ja 70-luvun puolivälin jälkeen häntä yritettiin markkinoida diskotähtenä. Kun diskohuuma rauhoittui 80-luvun alussa, voitiin Melbankin uraa vihdoin ohjata sielukkaamman soul-musiikin suuntaan. Hyvinä taustahahmoina tähän toimi etenkin Philadelphia-soulin voimakaksikko McFadden & Whitehead, joka oli tämän albumin pääasiallinen tuottajatiimi.

Toisaalta jo vuonna 1981 alkoivat markkinoille puskea mm. Kashif-nimisen kosketinsoittaja- velhon johdolla synteettisemmät keyboard-soundit, jotka edustivat 80-luvun uusia tuulia ja voittivat nopeasti radioaalloilla ja klubeissa soittoaikaa. Niinpä vaikka McFadden & Whitehead olivat albumin päätuottajia, poimittiin tältä levyltä ensimmäiseksi singlehitiksi Kashifin tuottama keskitasoinen menopala Take My Love, jonka taustalta kuuluivat jo tutut Kashifin keyboard-kuvioinnit, joskin kappale satsasi kovasti simppeliin melodiaan eikä meno ollut kovinkaan funk-henkistä, vaikka Kashif oli lähtöisin B.T. Express -funk-yhtyeestä. Top teniin asti sinkku ei yltänytkään, mutta nousi sijalle 15.

Soul-miesten makuun olivat ilman muuta enemmän McFadden & Whiteheadin kirjoittamat ja tuottamat menopalat. Avausraidalla Let's Stand Together on vahvaa PIR-tunnelmaa, kun sävelmä on klassiseen PIR-tyyliin "message in the music"-henkinen, McFadden & Whitehead vahvistavat itse laulupuolta järeillä soul-kurkuillaan, ja tausta on rohevaa ja funk-henkistä menoa Wayne Brathwaiten vahvan peukkubasson värittämänä. Upea raita, ja olisi ansainnut toisena singlejulkaisuna ehdottomasti korkeamman sijan kuin 44.

Myös muut menopalat onnistuvat mainiosti. Each Second on rauhallisesti hiippaileva mid-tempoinen, jossa on jälleen jäntevä basso-pohja ja perkussiivinen rytmi sekä tarttuva soul-melodia. Let's Go Back to Lovin':in taustalla soivat hillityt mutta svengaavat torvi- ja jousikuviot, jotka saivat ainakin itseni etsimään krediiteistä Philly-legenda Don Renaldon nimeä puhallin- ja jousisovittajana, mutta Patrick Adams vastaa ainakin jousisovituksista. Jousikuvioissa on tahallinen häivähdys McFadden & Whitehead-klassikkoa Ain't No Stoppin' Us Now, ja vaikka sävelmä ei ole nyt yhtä ikimuistoinen, niin vahvat Philadelphia Soul -vaikutteet kuultavat edelleen läpi. Kertosäe tuo mieleen Jean Carnen PIR-levytykset.

Mistään pelkästä retro-menosta ei McFadden & Whiteheadiakaan voitu syyttää, sillä kaksikko kokeili myös synteettisempää tyyliä, ja keyboard-velhoiksi oli palkattu tulevaisuuden kärkinimiä, joskin tuolloin vuonna 1981 vielä tuntemattomat Barry Eastmond ja Kashif sekä tutummista muusikkonimistä mukaan oli rekrytty mm. Ray Chew, Stan Lucas, Ira Siegel, Keith Benson, Darryl Burgee ja fonisti Sam Peakes. Your Sweet Lovin' on ihan kohtuullisesti toimiva kevyesti funkahtava osin syntetisoitu midtempoinen, ja nimikappale yhdistelee hienosti myös laadukasta soul-melodiaa ja syntetisaattoritaustoja mutta vielä hyvin ilmavissa tunnelmissa. Melba oli itse kynäilemässä tätä albumin otsikkosävelmää.

Levykansiesittelyissä kerrotaan, miten tuottajat nopeasti tajusivat, ettei Melba ole "gut bucket blues singer", ja heidän piti yrittää löytää hienostuneempaa tyyliä Melban voimakkaalle äänelle. Tämä oli ilmeisestikin vaikeampi tehtävä balladien osalta, sillä albumilla on vain yksi varsinainen balladi, Overnight Sensation, ja se on hieman aikuisviihteellinen ja musikaalimainen balladi. Tätä Melban vahvaa musikaali-imagoa ei ollut helppo murtaa, mutta uptempo- ja midtempo-raitojen osalta tämä McFadden & Whitehead -kiekko onnistui varsin hyvin. Melban ohjaaminen musikaaliareenoilta soul-areenoille jatkui 80-luvulla levy levyltä.

(Soul Town Rating: 7/10)



Takaisin Funky Town Grooves -esittelysivulle

Takaisin etusivulle
Back to our (English) home page