Etusivu
Uudet julkaisut
Verkkokauppa
Kuukauden levy
Top 60 -myyntilista 2009
Top 30 -myyntilista 2008
Top 40 -myyntilista 2007
Top 60 -myyntilista 2006
All Time Best Sellers
Suosittelulevyt
Alennetut
Tilausohjeet
Artistisivut
Discografiat

Melba Moore

Melba

CD-uudelleenjulkaisu vuodelta 2010, Big Break Records (UK)

Albumi julkaistu alun perin 1978, US Epic
Soul Town Rating: 7/10
Tilaa levy Soul Townin verkkokaupasta

1) You Stepped Into My Life 2) There's No Other Like You 3) It's Hard Not To Like You 4) Together Forever 5) Pick Me Up, I'll Dance 6) Happy 7) I Promise To Love You 8) Where Did You Ever Go
Bonus Tracks:
9) You Stepped Into My Life (Alternate Version) 10) Pick Me Up, I'll Dance (Alternate Version) 11) Pick Me Up, I'll Dance (12" Instrumental)


Melba Mooren Buddah-kausi päättyi Philly-soul-tiimi John Whitehead - Gene McFadden:in tuottamaan A Portrait of Melba -albumiin, ja vaikka se ei menestynytkään, yhteistyö Philly-kaksikon kanssa jatkui tällä Epic-kauden otsikottomalla avauksella vuodelta 1978. Kolmas tuottajatiimin jäsen tosin vaihtui Victor Carstarphen:ista Jerry Coheniin.

Diskoaika läheni kuuminta kauttaan, ja niinpä tälläkin levyllä oli pari diskohittiä. Bee Gees-veljeskolmikon You Stepped into My Life oli ollut yhtyeen sinkun B-puoli vuonna 1976, mutta McFadden & Whitehead tekivät siitä Melban versiona laulajattaren uran toistaiseksi suurimman hitin. Mikään megahitti se ei kuitenkaan vielä ollut, vaan ylsi USA:n soul-listalla sijalle 17 ja pop-listoilla sijalle 47. Kappaleen tausta eteni vahvan bassottelun ja perkussioiden johdolla, joten varsin soul-väreissä tässä mentiin, vaikka diskolattioille kappale olikin suunnattu.

Kakkossinkuksi lohkottiin toinen tanssiraita Pick Me up I'll Dance vielä kevääksi 1979, ja se ei kovassa kilpailussa noussut sijaa 85 korkeammalle, mutta muistan tätä kyllä Radio Luxemburgin kanavilla soitetun tuona keväänä, joka oli diskoaikakauden kuuminta kautta. Pick Me up I'll Dance oli erikoinen kombinaatio Van McCoy-vaikutteita ja tuttua Philly-soulia. Rytmi oli Philly-soulia nopeampi ja tasaisempi, mutta muu instrumenttikuviointi oli heijastumaa isommilta PIR-hiteiltä (mm. O'Jaysia). Melodiaa tässä ei ollut juuri nimeksikään, ja kyllähän tähän tietty tyhjäkäynnin maku tulee nopeasti, kun soolo-osuuksissakaan ei ole samaa hohtoa kuin parhaissa Philly-diskokappaleissa. Ei tämä tosiaan ansainnut hittisijoitusta, ja McFadden & Whitehead saivat edelleen hioa tanssiraitojaan ennen omaa timanttiaan Ain't No Stoppin' Us Now, joka julkaistiinkin sitten huhtikuussa 1979.

Olisi ehdottomasti kuitenkin väärin leimata tämä albumi diskolevyksi, sillä noita nopeatempoisia diskokappaleita ei ollut noita kahta sinkkua enempää, ja kolmas menopala I Promise to Love You on perinteisessä Philly-soul-rytmissä laukkaava kepeä ja kesäisen rento laulu. Vastaavasti It's Hard Not To Like You, joka oli ollut Archie Bell & the Drellsin albumilla alun perin, oli hyvin leppoisa midtempo-raita, jossa on omalaatuisesti svengittelevä rytmi.

Loppu levyhän on ihan tuttua Philadelphia soulia, ja sopi varsin hyvin Melba Mooren laulutyyliin. Kahta omaa lauluaan McFadden & Whitehead olivat itse asiassa jo kokeilleet Archie Bell & the Drells-yhtyeen albumille Hard Not to Like It, eli kappaleet There's No Other Like You ja It's Hard Not To Like You. Vastaavasti Dexter Wanselin kirjoittama laulu nimeltä Where Did You Ever Go, joka päättää albumin, oli ollut mukana Jean Carnin PIR-debyytillä, joka julkaistiin vuoden 1977 alussa. Joten ei ihme, jos sävelmät kuulostivat tutuilta. Uudemmista sävelmistä Happy muistuttaa myös suuresti jotain tutumpaa PIR-raitaa The O'Jaysien tuotannosta, jota en nyt saa päähäni, mutta tykkään kovasti tästä Melban esityksestä - aivan klassista hienostustunutta Philly-soulia.

Saattoi tietysti jäädä vaikutelma, että McFadden & Whitehead eivät ihan täysillä albumiin satsanneet, kun kerran viisi albumin kahdeksasta sävelmästä oli covereita jo kertaalleen levytetyistä sävelmistä. Toisaalta tuotanto oli kutakuinkin parasta, jota Melballe oli toistaiseksi tarjottu, ja kaikki lainasävelmät verraten tuntemattomia, joten tuskin Melbakaan valitti kohteluaan.

Melba sai albumille mukaan myös yhden oman sävelmänsä, balladin nimeltä Together Forever, joka on gospel-henkinen balladi, jolla Melba pääsee taas esittämään tavaramerkkinsä, puolen minuutin keuhkojen tyhjäksi puhkumisen, lasia rikkovalla vimmalla. Albumin parhaiksi balladeiksi noteeraan kuitenkin PIR-miesten tuotokset There's No Other Like You ja Melban äidilleen omistama Where Did You Ever Go, Dexter Wanselin sävelmä, jonka Jean Carn oli ehtinyt jo levyttää PIR-debyytilleen.

Eihän tällä materiaalilla voinut epäonnistua, ja ihan kelpo soul-levy tästä muodostuikin. Harmi että kansiteksteissä BBR alkuaikojen tyylilleen ominaisesti piehtaroi vain noiden diskoraitojen ympärillä, vaikka ne eivät tosiaan mitään alansa klassikoita olleet, eivätkä ne ainakaan noilla tarpeettomilla bonus-versioilla yhtään paremmiksi muutu. Tämä albumi oli siis suositeltevampi soul-puolensa kuin noiden keskinkertaisten diskoraitojensa takia.

(Soul Town Rating: 7/10)

Melba Moore -albumidiskografia



Takaisin BBR-arviosivulle

Takaisin etusivulle
Back to our (English) home page