Etusivu
Uudet julkaisut
Verkkokauppa
Kuukauden levy
Top 60 -myyntilista 2009
Top 30 -myyntilista 2008
Top 40 -myyntilista 2007
Top 60 -myyntilista 2006
All Time Best Sellers
Suosittelulevyt
Alennetut
Tilausohjeet
Artistisivut
Discografiat

Tilaa levy Soul Express-verkkokaupasta

Jill Scott:

The Light of the Sun

Blues Babe/Warner CD (US), 2011
Jill Scott on kulkenut omalla urallaan hyvin erilaisia latuja kuin Ledisi, vaikka yhteistä molemmille ovat olleet hetkittäiset sukellukset jazzin puolelle ja vahva laulanta. Jill Scottin ei kuitenkaan ole tarvinnut yrittää hankkia katu- ja hip hop-uskottavuutta teennäisillä lyöttäytymisillä hip hop -tuottajien armoille ja kosiskella R&B-menestystä kopioimalla tuoreimpia listasoundeja, kun Jill aloitti uransa jo vahvasti hip hop -sävyisellä puhelaululla ja on sen jälkeen pikemminkin hankkinut kredibiliteettiä myös vokalistina kuin toisin päin. Joka tapauksessa Jill Scott pystyy luomaan itse paremmin omaa musiikkia ja tekemään musiikkia omilla ehdoillaan, siinä missä Ledisi on nyt hyvin pitkälle R&B-tuottajien marionetti ja laulaa sitä, mitä tuottajat katsovat hänelle parhaaksi.
Toki Jill Scottinkin levyllä on reipas annos standardi-R&B-listasoundin mukaisia lyhyitä ja riffimäisiin sävelmiin rakentuvia lauluja, mutta vastapainoksi on sitten mm. yli 9-minuuttinen ja pitkiä aitoja instrumentaaliosuuksia sisältävä Le BOOM Vent Suite, joka edustaa juuri sellaista omaehtoista ja persoonallista linjaa, joka useimmilta tämän päivän R&B-artisteilta puuttuu. Tässä onkin suurin ero esim. 1970-luvun soul-musiikin ja 2000-luvun R&B:n välillä: kun tunnetuimmilla 70-luvun artisteilla oli kullakin oma tyylinsä ja kyky kehitellä omia soundejaan, 2000-luvun R&B-artistit kopioivat listasoundeja niin orjallisesti, että kaikki levyt ovat kuin samasta tuubista. Tällä levyllä etenkin balladit ovat täysin Jill Scottin omaa linjaa, mm. Larry Goldin jousisektion värittämä hienostunut Hear My Call, joka on äärimmäisen kaukana lista-R&B-formaatista.
Tietysti tuosta samaan putkeen pakottamisesta voidaan syyttää mediaa ja radioasemia, mutta Jill Scottin esimerkki osoittaa, että paras menestys voidaan saavuttaa tulemalla ulos tuosta putkesta. Jill Scott taisteli itsensä ulos Hidden Beachin kuuden albumin sopimuksesta, ja tuoreimmissa haastattelu-kommenteissa Jill toteaa: "Music shouldn't be a chore or feel like any kind of burden. It's free and alive. And that's where I am."
Albumin kaupallisena vetonaulana on yllättäen ollut 70-luvun Al Green ja Donny Hathaway -soundeja myötäilevä miellyttävä, letkeä Anthony Hamilton-duetto So In Love, jota kehtaa tosiaan kutsua souliksi eikä R&B:ksi. Jännää, että on pitänyt murtautua major-yhtiöiden tallista ulos, että voi tällaista levyttää ja tällä menestyä - albumi nousi ei pelkästään R&B-listan ykköseksi Billboardissa, vaan koko top 200 -albumilistan ykköspallille. Hienoa - toivottavasti tämä on omiaan murtamaan muitakin R&B-tähtiä ulos levy-yhtiöiden saneluputkesta ja soundillisesta umpiokuplasta.
Tilaa verkkokaupastamme
(Rating: ***1/2)

Takaisin etusivulle
Back to our (English) home page