Etusivu
Uudet julkaisut
Verkkokauppa
Kuukauden levy
Top 60 -myyntilista 2009
Top 30 -myyntilista 2008
Top 40 -myyntilista 2007
Top 60 -myyntilista 2006
All Time Best Sellers
Suosittelulevyt
Alennetut
Tilausohjeet
Artistisivut
Discografiat

Harold Melvin & the Blue Notes:
Wake up Everybody

Harold Melvin & the Blue Notes: Wake up Everybody album

July 21, 2013

Original release: US Philadelphia International 33808, 1975
Now available at CD Reissue

Rating: 8/ 10


Tilaa levy Soul Express verkkokaupasta - Click here to buy

1) Wake Up Everybody
2) Keep On Loving You
3) You Know How To Make
4) Me Feel So Good
5) Don't Leave Me This Way
6) Tell The World How I feel about 'Cha Baby
7) To Be Free to Be Who We Are
8) I'm Searching For A Love

Bonus track: 9) Don't Leave Me This Way [Tom Moulton Mix] - Bonus Track


Harold Melvin & the Blue Notesien neljäs ja viimeinen PIR-albumi Wake up Everybody vodelta 1975 on ollut parhaiten saatavana kaiken aikaa uusintajulkaisuna. Syy on tietysti siinä, että se oli neljästä PIR-kiekosta se parhaiten pop-listoilla ja kansainvälisesti myynyt levy, ja se siivitti siten Teddy Pendergrassin menestyksekkäälle soolouralleen. Soul-listoilla levy oli ykkösenä kuten edeltäjänsäkin To Be True, ja siltä saatiin kaksi isoa singlehittiä: nimikappale oli soul-ykkönen ja pärjäsi hyvin (sija 12) myös USA:n pop-listoilla, ja kakkossinkku Tell The World How I feel about 'Cha Baby nousi vielä soul-listoilla top teniin.

Mikä parasta, nyt ei pop-menestys tarkoittanut mitään musiikin vesittämistä, vaan tämä oli Philadelphia-soulia parhaasta päästä, ja Teddy Pendergrass oli tietenkin aivan loistavassa vedossa päävokalistina juuri soolouransa kynnyksellä. Wake up Everybody oli yli albumiraitana yli 7-minuuttinen klassinen Philly-soul-midtempo-rullailu, jonka kirjoittamiseen oli osallistunut Gamble-Huffin lisäksi myös yhtiön toinen hittikynäilytiimi Victor Carstarphen-Gene McFadden-John Whitehead. Vahva yhteiskunnallinen sanoma on tuttua Gamble & Huffia ainakin tulevilta PIR-albumeilta, kun kaksikko pyrki kirjoittamaan joka albumille jonkin sanoma-laulun teemalla "There's a message in the music". Groovailevan Philly-taustan yllä Teddy pääsee omimmilleen kappaleen loppua kohti, kun heittelee gospel-väritteistä saarnaa ad lib-osuuksina. Yksi PIR-historian kulmakivistä, totta kai.

Myös albumin seuraava raita Keep on Lovin' You on verraton näyttö Teddyltä. Säveltäjätiiminä on sama viisikko kuin otsikkoraidalla, ja rennon ja täyteläisesti sovitetun midtempo-rytmin yllä Teddy ryöpyttää sydämensä kyllyydestä, ja kellekkään ei käynyt epäselväksi, kuka oli tämän yhtyeen todellinen tähti. Takakanteen oli jo kirjoitettu "Harold Melvin & the Blue Notes featuring Theodore Pendergrass", mutta se ei Teddyä tyydyttänyt, vaan tämän albumin jälkeen mies siirtyi sooloilemaan.

Heleä-ääninen Sharon Paige vierailee duetoimassa kappaleella You Know How to Make Me Feel So Good, joka on enemmänkin sweet soulin suuntaan, ja ihan tyylikäs lajissaan, mutta ei samalla tavoin sykähdyttävä kuin nuo edelliset killerit.

Don't Leave Me This Way on tämän laulun alkuperäisversio, jota PIR ei julkaissut lainkaan singlenä, mutta DJ:t soittivat levyä ahkerasti ja se nousi Billboardin Disco-listan sijalle 3 albumiraitanakin. Sitten vuotta myöhemmin Thelma Houston levytti kappaleen Motownille, ja Thelman versio nousi vuoden 1977 puolella ykköshitiksi sekä soul- että pop-listoilla USA:ssa, ja se nousi myös kansainväliseen menestykseen. Teddyn laulamana tämä pysyttelee vielä reilusti soulin puolella, kun Thelma lähti reippaammin disko-areenoille.

Albumin kakkossinkuksi nostettiin kuitenkin kappale Tell The World How I Feel about 'Cha Baby, jossa vauhtia riittää myös diskotarpeisiin, ja vaikka sävelmä ei ole kaksinen, kappale nousi soul-listan seitsemänneksi. Tässä kohtaa Gamble & Huffin bisnes-vainu tosiaan petti, sillä tarvittiin Motown leipomaan Don't Leave Me This Way mega-luokan kansainväliseksi hitiksi, mutta PIR ei tajunnut kappaleen menestyspotentiaalia lainkaan, vaan laittoi kakkossinkuksi huomattavasti heikomman tanssikappaleen. Legendaarinen diskomiksaaja on miksannut CD:n bonusraidaksi oman diskoversionsa tästä Harold Melvin & the Blue Notesien originaaliversiosta Don't Leave Me This Way:sta.

To Be Free to Be Who We Are on jälleen kunnianhimoisempaa sanoma-laulua PIR:in johtohahmoilta, ja varmasti hyvä tunnelmannostattaja ainakin mustan väestön keskuudessa, vaikkakaan ei mikään suuri sävelmä. Päätösraita I'm Searching For A Love rauhoittaa tunnelman taas hempeisiin sweet soul-sävyihin, ja Sharon Paige palaa naispuoliseksi vokalistiksi. En oikein ymmärrä miksi hänen annettiin sooloilla koko raita, sillä tämä ei todellakaan ole mikään duetto vaan aivan täysi soolo Sharonilta, eikä yhtye ole kuuluvassa roolissa edes taustalaulajina.

Edelleenkään täysosumasta ei voitu puhua, kun mukana oli myös selviä täyteraitoja, mutta albumin täysipainoiset, Pendergrassin rankasti laulamat levyn kohokohdat olivat sekä 70-luvun soulia että Philadelphia Soulia hienoimmillaan. Musiikillisesti taisi olla vain hyvä asia, että Teddy siirtyi sooloilemaan, jotta sai kaiken huomion, minkä taatusti ansaitsikin.

Reviewed by Ismo Tenkanen

Takaisin etusivulle
Back to our (English) home page