Etusivu
Uudet julkaisut
Verkkokauppa
Kuukauden levy
Top 60 -myyntilista 2009
Top 30 -myyntilista 2008
Top 40 -myyntilista 2007
Top 60 -myyntilista 2006
All Time Best Sellers
Suosittelulevyt
Alennetut
Tilausohjeet
Artistisivut
Discografiat

Harold Melvin & the Blue Notes:
Black & Blue

Harold Melvin & the Blue Notes: Black & Blue album

December 23, 2012

Original release: US Philadelphia International 32407, 1973
Now available at CD Reissue: Big Break Records (UK) 2010

Rating: 7/ 10


Tilaa levy Soul Express verkkokaupasta - Click here to buy

1) Cabaret 2) The Love I Lost 3) It All Depends on You 4) Concentrate on Me 5) Satisfaction Guaranteed (Or Take Your Love Back) 6) Is There a Place for Me 7) I'm Weak for You 8) I'm Comin' Home Tomorrow
Bonus tracks: 9) The Love I Lost (Single Version) 10) I'm Weak for You (Single Version)


Kehuin BBR:n uusintajulkaisua Harold Melvin & the Blue Notesien debyytistä erityisesti kansimateriaalien perusteellisuuden johdosta, ja jälleen sama tiimi on asialla tässä yhtyeen toisen albumin kansiteksteissä. Stuart West tyytyy nyt kuitenkin itse sivun introon, ja antaa sitten Bobby Elille viisi sivua tilaa muistella albumiin liittyviä yksityiskohtia, ja kyllä tällainen materiaali on tietysti Philly-fanin mieleen.

Ýhtyeen debyytin arviossa kerrattiin jo yhtyeen taustaa, joka tosiaan oli 60-luvulla sitä, että yhtye kiertuoi yökerhoja esittäen "show tunes", ja tuon ajan muisteloilla starttaa tämäkin yhtyeen toinen PIR-kiekko, eli Cabaret, joka jää onneksi lyhyeksi interludeksi, ja sitten päästään itse asiaan.

Ja nyt se asia oli vihdoin sitä Philadelphia Soulia, josta itsekin innostuin jo 70-luvulla. The Love I Lost on juuri tuota soundia, rikkaasti sovitettua, ilmavasti groovailevaa soulia, joka eurooppalaisen valkoisen rock-harrastajan korvissa kuulosti vain "diskolta", mutta jossa oli nyansseja ja sielukkuutta riittämiin tanssikelpoisen rytmiikan yllä. Bobby Eli kuvailee kappaletta, että laulu oli alun perin kirjoitettu balladiksi The Dells-yhtyeelle, kun Leon Huff ja rumpali Earl Young keksivät pistää laulun taustalle vetävän "four-on-the-floor"-rytmin, ja lopputuloksena oli PIR:in ensimmäinen iso tanssihitti. Kappale ponnahti singlenä soul-listaykköseksi syksyllä 1973, ja pop-listoillakin top teniin. Lennokkaasti groovaavan rytmin yllä Teddy Pendergrass revitteli nyt omaan rönsyilevään ja improvisoivaan tyyliin soul-saarnaansa, ja osoitti, että hän oli yhtä vakuuttava vokalisti menopuolella kuin balladeilla, joilla hän oli loistanut jo yhtyeen edellisellä albumilla, jolla oli vain balladeja.

Toisena singlenä lohkaistiin albumilta Satisfaction Guaranteed kääntöpuolenaan I'm Weak for You. Itse asiassa jälkimmäinen, jazzahtavasti svengittelevä balladi, oli singlen A-puoli, mutta se putosi listoilta viikossa sijalta 87, kun tiskijukat löysivät B-puolelta iskevän tanssiraidan Satisfaction Guaranteed, joka nousikin sitten singlelistalla sijalle 6 asti. Sävelmänä tämä Gamble-Huff-laulu oli vähän jo turhankin simppeli, eikä taustassakaan ole samanlaista groovea ja eloa kuin albumin seuraavalla raidalla Is There a Place for Me, joka on taas aivan mallikas tanssiraita, jota oli sovittamassa Vince Montana ja säveltämässä McFadden-Whitehead-kaksikko yhdessä Leon Huffin kanssa. Teddy oli taas elementissään päästessään kappaleen lopussa irrottelemaan omiaan ja liki 7-minuuttisen raidan loppupuolella myös muusikot pääsevät sooloilemaan. Kaikki nämä piirteet muodostuivat luonteenomaisiksi PIR-merkin tanssiraidoilla, ja tämä oli tosiaan vasta alkua yhtiön legendaarisille tanssi-soul-raidoille.

It All Depends on You jakaa päävokalistin osuuksia, ja Harold Melvin pääsee myös esittelemään latteaa lauluääntään. Bobby Eli kuvailee hupaisia väärinkäsityksiä, jotka syntyivät siitä, kun yhtyeen nimen perusteella Teddyä luultiin Harold Melviniksi, mutta tämä kuvitteli edelleen olevansa yhtyeen tähti. Tämän sinänsä vaatimattomaan kappaleen laulupuoli kertoo kaiken näiden kahden vokalistin taitoeroista.

Concentrate on Me on myös sävelmänä yllättävänkin vaatimaton ollakseen Huffin ja McFadden & Whiteheadin käsialaa, mutta Pendergrassin hillitön soul-saarna pitää raidan kuuntelukelpoisena. Myöskään päätösraita I'm Coming Home Tomorrow ei ole kaksinen sävelmä, mutta Teddy pitää soul-sävyjä yllä omilla osuuksillaan.

Mistään täysosumasta albumina ei siis vieläkään voitu puhua, mutta nyt Teddy Pendergrass oli osoittanut suuruutensa niin balladeilla kuin menopaloilla. Yllättävää oli vain huomata, että siinä missä edellinen albumi oli puhdas balladikiekko, nyt onnistuttiin menopuolella, mutta tältä albumilta puuttuivat kokonaan merkittävät soul-balladit. Balladien parhaaksi noteeraisin tuon singlenäkin kokeillun ja flopanneen I'm a Weak for You-kappaleen, joka oli siis jazz-hengessä svengaileva balladi.

Reviewed by Ismo Tenkanen

Takaisin etusivulle
Back to our (English) home page