Etusivu
Uudet julkaisut
Verkkokauppa
Kuukauden levy
Top 60 -myyntilista 2009
Top 30 -myyntilista 2008
Top 40 -myyntilista 2007
Top 60 -myyntilista 2006
All Time Best Sellers
Suosittelulevyt
Alennetut
Tilausohjeet
Artistisivut
Discografiat

Letter Full of Tears
(US Fury/Collectables)
Ei varastossa, pyydä tilaamaan!
Soul Town Rating: ****

1) Letter Full of Tears 2) You Broke Your Promise 3) Operator 4) I'll Trust You 5) Come See about Me 6) I Can't Stand by 7) Morning, Noon and Night 8) Every Beat of My Heart 9) I Want That Kind of Love 10) Room in Your Heart 11) Guess Who 12) Love Call 13) Whats Shall I Do? 14) Stop Running around

Ennen Motown-kauttaan (vuodesta 1966 alkaen) Gladys Knight ehti levyttää pitkän rivin singlejä VeeJay-, Fury- ja Maxx-levymerkeille. Tämä Fury-kokoelma sisältää äänityksiä vuosilta 1961-63 kyseiseltä levymerkiltä. Saatavilla on myös useita muita vastaavia kokoelmia Gladysin varhaisvuosilta, lähes kaikilla niillä on mukana hitit Every Beat of My Heart ja Letter Full of Tears sekä sen lisäksi Fury- tai Maxx-kauden muita äänitteitä.

Vuonna 1944 syntynyt Gladys Knight oli aluksi lapsitähti, sillä hänen äitinsä ilmoitti Gladysin lasten television laulukilpailuun Gladysin ollessa vasta 7-vuotias. Gladysiä itseään asia ei yllättänyt, sillä hän kertoo omaelämäkerrassaan osanneensa laulaa Ave Marian 4-vuotiaasta asti, ja Gladys oli kiertänyt Morris Brown Choir:in jäsenenä jo 5-vuotiaasta asti. Siinä sitten telkkarin Ted Mack's Original Amateur Hour -show'ssa amerikkalaiset saivat hämmästellä 7-vuotiasta ihmelasta, joka oli "one big-voiced little black girl from Atlanta, Georgia". Muut kilpailijat olivat 10-15-vuotiaita, ja pikku Gladys ainakin omasta mielestään "varmasti tummin ja lyhin" kilpailija, mutta tietenkin Gladys vei koko kisan nimiinsä. Itse hän muistaa kilpailusta jännimpänä junamatkat New Yorkiin!

"Ison äänen" takia jotkut jopa epäilivät jo Gladysin ollessa 8-vuotias, että hänen täytyy olla kääpiö, mutta niin vain hän oli lapsi, joka on viettänyt käytännössä koko lapsuutensa musiikin parissa. Gladys oli mukana perheyhtyeessä The Pips, jossa oli aluksi mukana myös isosisko Brenda, isoveli Merald "Bubba" sekä serkut Eleanor Guest ja William Guest. Sittemmin Brenda siirtyi syrjään, ja Eleanorin korvasi kolmas serkku Edward Patten, ja jossain vaiheessa oli mukana neljäskin serkku Langston George. Se pitkäaikainen The Pips oli kuitenkin Bubba Knight, William Guest ja Edward Patten. Pipsien ensisingle oli vuoden 1958 Brunswick-äänite Whistle My Love / Ching Ching, joskin Gladys itse noteeraa ensimmäiseksi levytykseen Every Beat of My Heart:in, joka oli ensimmäinen julkaisu jossa artistiksi oli merkitty Gladys Knight & the Pips.

Gladysin ja Pipsien ensimmäinen listahitti on vuodelta 1961, joka on tuo klassinen hieno doo wop -balladi Every Beat of My Heart. Siitä oli heti kaksi eri versiota markkinoilla: ensimmäinen versio oli Pipsien nimellä HunTom-pikkumerkillä, jonka master-nauha myytiin VeeJaylle, joka julkaisi sen edelleen The Pipsien nimissä, ja sinkusta tuli R&B-listan ykköshitti. Sama laulu levytettiin kuitenkin uudelleen Fury-merkillä (Fury 1050), ja julkaistiin nyt Gladys Knight & the Pipsien nimissä, ja se oli vielä korkeimmillaan sijalla 15. Billboardin R&B-listoilla.

Gladys kertoo singlen tarinan elämänkertakirjassaan Between Each Line of Pain and Glory. Gladysin mukaan HunTom-sinkun versio oli levytetty livenä Fats Hunter -nimisen hepun nauhurilla, ja täysin kaikkien yllätykseksi kaveri oli mennyt julkaisemaan singlen - ilman mitään sopimuksia - omalla HunTom-levymerkillään. Kun laulu sai suurta huomiota radioasemilla, Hunter meni myymään master-nauhan isommalle VeeJay-levymerkille, jolloin siitä tuli ykköshitti soul-listoilla ja pop-listojenkin top ten -hitti. Gladysin mukaan hän tai Pipsit eivät saaneet senttiäkään levyn tuotoista.

Fury-levymerkin versio Gladys Knight & the Pips -nimellä on kuitenkin se laillinen myöhempi versio samasta laulusta, vaikka se jäikin listoilla vasta sijalle 15. Kappale on tunteikas doo wop -balladi, jonka taustalla kuullaan rumpalia ja pianoa, mutta kaikki huomio kiinnittyy Gladysin ja Pipsien verrattomaan tulkintaan hienosta Johnny Otisin sävelmästä.

Sinkun B-puolena oli 50-lukulainen rhythm & blues -menopala Room In Your Heart, jonka senkin Gladys laulaa upeasti tummalla ja vahvalla äänellään. Taustalla pörisee saksofoniakin kosketinsoitin-väritteisen pohjan yllä, meininki on melkoisen tuhtia. Mainio esitys!

Kakkossinkkuna julkaistiin Guess Who / Stop Running Around (Fury 1052, v. 1961), jonka molemmat puoliskot löytyvät myös CD-levyltä. Guess Who on harras mutta juureva balladi, jota kuunnellessa voi myös hämmästellä sitä, että Gladys oli vasta 17-vuotias kappaletta levyttäessään. Stop Running Around on urku-vetoinen r&b-ralli kättenläpsytyksineen ja foni-sooloineen.

Seuraava sinkku (Fury 1054, v. 1961) olikin jo sitten CD:n nimikappale Letter Full of Tears, joka on jo tyylillisesti enemmänkin soulia kuin 50-lukulaista rhythm & bluesia. Taustalla kuullaan dramaattista jousisektiota, mutta itse melodia ja tulkinta ovat majesteetillista mid-tempo-balladisoulia erittäin kypsän kuuloisen vokalistin tulkitsemana - uskomatonta ajatella, että Gladys oli vasta 17-vuotias! Sävelmän oli kirjoittanut Don Covay. Tämä on todellinen klassikko, ja kuuluu pakollisena jokaisen soul-harrastajan kokoelmaan.

Sinkun kääntöpuolena oli You Broke Your Promise, joka oli aika erikoinen täydellä voimalla ladattu balladi, jonka rytmi kulkee valssin rytmissä. Neljäs Fury-single oli Operator / I'll Trust In You (Fury 1064, v. 1962), jonka A-puoli Operator oli palavalla tulkinnalla varustettu muuten keskinkertainen, piano- ja jousivetoinen rhythm & blues -menoraita. Kääntöpuoli I'll Trust You on jälleen melko erikoislaatuisesti hiippaileva mutta sydänverellä tulkittu balladi.

Vuoden 1963 Fury-single Come See About Me / I Want That Kind Of Love (Fury 1073) löytyy sekin albumilta, ja sen A-puoli Come See About Me ei ole se Holland/Dozier/Holland-sävelmä, joksi sitä Allmusic Guidessa ja kymmenillä muilla nettisivuilla väitetään. Virhelähteenä lienee Charly, joka omilla kokoelmillaan on sotkenut kappaleen samannimiseen Supremes-hittiin ja merkinnyt kokoelmilleen kappaleen säveltäjäksi H-D-H-tiimin. Tosiasiassa Gladysin samanniminen esitys on aivan eri laulu, Don Covayn kirjoittama kappale, joka on kevyesti keinuva midtempoinen, laadukas sävelmä, jonka lyriikoissa Gladys käy tohtorilla ja kokeilee erilaista lääkitystä, mutta ainoa mikä auttaa kurjuuteen on rakastetun tapaaminen: "come see about me"!

B-puoli I Want That Kind Of Love on jälleen valtavalla tunteenpalolla tulkittu dramaattinen balladi Latin-sävyissä svengailevan rumpalin johdolla.

Kaiken kaikkiaan Gladysin Fury-kokoelma on kaikkea muuta kuin pelkkä kuriositeetti tai orastavan Motown-kauden lämmittelyä, sillä sävelmät olivat korkeatasoisia, Gladysin ja Pipsien tulkinnat täysipainoisia ja Gladysin iän huomioon ottaen suorastaan järisyttävän vereviä. Lisäksi taustoissa on eloa ja väriä ihan eri malliin kuin monilla rutiinimaisilla Motown-tuotannoilla myöhemmin. Hyvin suositeltava albumi Gladys Knightin kaikille ihailijoille.

Vuosina 1964-1965 Gladysin ura jatkui mm. Enjoy- ja Maxx-levymerkeillä, kunnes vuonna 1966 Gladys yhtyeineen solmi levytyssopimuksen Motownin kanssa, ja Motownin alamerkillä Soul saatiin kaikkiaan 10 eri albumia plus kokoelmia näistä. Kaikki nämä ovat nyt saatavilla ja esitelty Soul Townin sivuilla!

Takaisin Gladys Knight-esittelyyn

Takaisin etusivulle
Back to our (English) home page