Etusivu
Uudet julkaisut
Verkkokauppa
Kuukauden levy
Top 60 -myyntilista 2009
Top 30 -myyntilista 2008
Top 40 -myyntilista 2007
Top 60 -myyntilista 2006
All Time Best Sellers
Suosittelulevyt
Alennetut
Tilausohjeet
Artistisivut
Discografiat

2nd Anniversary
(US Buddah LP 5639, 1975)
Uusintajulkaisu CAN Unidisc 1992
Soul Town Rating: **1/2

1) Money 2) Street Brothers 3) Part Time Love 4) At Every End There's a Beginning 5) Georgia On My Mind 6) You and Me Against the World 7) Where Do I Put His Memory 8) Summer Sun 9) Feel Like Makin' Love

Eugene McDaniels sekä Kenny Kerner & Richie Wise olivat päätuottajana neljännellä Gladys Knight & the Pipsien Buddah-albumilla, ja alkoivat kuljettaa yhtyeen musiikkia sellaiseen suuntaan, että ainakaan soul-fanina en sitä lämmöllä katsellut. Ilmeisesti tuottajat tai levy-yhtiö olivat sitä mieltä että Gladys on liian hyvä laulaja pelkäksi soul-väen lemmikiksi, ja pyrkivät tavoittelemaan laajempaa valkoista yleisöä. Eipä ihme, että albumista tuli ensimmäinen yhtyeen Buddah-kiekko, joka EI noussut soul-ykköseksi, ja albumin singlehititkin jäivät ns. mitalipalleilta, mutta kaksi listaneloseksi yltänyttä kappaletta levyltä lohkottiin.

Ensimmäinen sinkku Money on yllättävänkin vaatimaton, McDanielsin itse kirjoittama ronksutus, josta en oikein ymmärrä yrittikö tämä jotenkin olla samoilla linjoilla kuin esim. O'Jaysien For the Love of Money, kun sanoituksissa höpötetään miten raha on kaiken pahan juuri, ja politiikankin avain. Tällainen kakkos-divisioonan yhteiskunnallinen yritelmä olisi pitänyt haudata jonnekin singlen B-puolelle, eikä yrittää albumin kärkisinkkuna. Money-sinkun kääntöpuolena oli itse asiassa The Pipsien laulama täysin yhdentekevä hölkötys Street Brothers, joka aivan käsittättömästi sijoitettiin albumin kakkosraidaksi, kun tämä olisi pitänyt raakata kokonaan albumilta...

Ihan eri tason teos on sitten toisena singlenä albumilta julkaistu Part Time Love, joka on David Gatesin hyvämelodinen balladi, jonka tuottajina olivat Kerner ja Wise. Tämä on ylivoimaisesti albumin paras raita, vaikka 2:29 mittainen esitys loppuu ennen kuin on kunnolla päässyt vauhtiinkaan. Gladysin tulkinta on jälleen parasta, sillä vaikka alkuhetket ovat hissukkaiset, alkaa Gladysin laulanta tihkua soulia kappaleen edetessä, ja olisin tosiaan toivonut pituutta enemmän kuin nuo kaksi ja puoli minuuttia.

Samojen tuottajien seuraava poiminto albumilla on At Every End There's a Beginning, joka on pehmeäkulkuinen ja popahtava mutta ihan kuuntelukelpoinen mid-tempopala. Georgia on My Mind on fake-live-yleisön mekastuksella vallitettu versio vuonna 1930 kirjoitetusta laulusta, josta tunnetuimmat versiot ovat Ray Charlesin ja Willie Nelsonin. Gladysin tulkinta on hillitty, ja taustalla hetkittäin mukavaa jazzahtavaa svengailua, mutta jotenkin sellainen musikaalitunnelma tätä esitystä leimaa. Paljon pahempaa oli kuitenkin vielä edessä, sillä versio Helen Reddyn pop-hitistä You and Me Against the World valahtaa pömpöösin viihteen puolelle mahtipontisen jousiorkesteroinnin sokerikuorruttamana. Jim Weatherlyn country-vivahteiset sävelmät olivat toki Gladysin aiemmistakin ohjelmistoista jo tuttuja, mutta Where Do I Put His Memory:n sovituksessa Gladys laitetaan jo laulamaan country-taustan päälle steel-kitaroineen, mikä todella soul-fanille oli jo liikaa. Sävelmä laahaa kuin hidas valssi. Gladys laulaa edelleen sydänverellä, mutta kyllä tässä nyt yritettiin pahan kerran valkopestä tummanpuhuvaa solistia.

McDaniels palaa parilla viimeisellä raidalla tuottajaksi. Summer Sun on kepeä kuin kesäilta, ja pyrkii ilmeisesti jonkinlaiseen rentoon hippitunnelmaan. Roberta Flackille mega-hitin tuonut McDaniels-sävelmä Feel Like Makin' Love oli juhlinut pop- ja soul-ykkösenä kesällä 1974, ja vaikka Gladysin tulkinta on toki verevämpi kuin Robertan versio, niin tällainen muiden artistien tuoreiden pop-listahittien lämmittely tuntui aika väljähtäneeltä ja mielikuvituksettomalta ratkaisulta tuottajilta.

Yllättävän vaatimaton albumi siis, ja tämä aloitti Gladys Knight & the Pipsien kaupallisen alamäen Buddahilla, joka jatkui koko 70-luvun lopun, kunnes Gladys otti ja lähti Columbia-levymerkille.

Takaisin Gladys Knight & the Pipsien Buddah-kauden esittelyyn

Takaisin etusivulle
Back to our (English) home page