Etusivu
Uudet julkaisut
Verkkokauppa
Kuukauden levy
Top 60 -myyntilista 2009
Top 30 -myyntilista 2008
Top 40 -myyntilista 2007
Top 60 -myyntilista 2006
All Time Best Sellers
Suosittelulevyt
Alennetut
Tilausohjeet
Artistisivut
Discografiat
GABRIELLE GOODMAN: JAZZ-VOKALISTIN UPEA LAATU-SOUL-HELMI:



GABRIELLE GOODMAN
Angel Eyes US CD 22 e

1. Brazilian Nights
2. Angel Eyes
3. Sometimes
4. Never Knew Love
5. You Can Make The Story Right
6. Miles
7. Come Home
8. Fly Like An Eagle
9. I'll Remember You
10. Brazilian Nights (reprise)

Gabrielle Goodman on soul-harrastajille tullut tutuksi mm. Norman Connorsin ja Lonnie Liston Smithin levyjen vierailevana vokalistina. Sooloartistina Gabrielle on aiemmin kokeillut siipiään jazz-laulajana parilla keskitasoisella albumilla (Travelin Light vuodelta 1993 ja Until We Love vuodelta 1994), mutta nyt hän heittäytyy selkeästi soul-puolelle levyllä, joka tuotannollisesti ja soundillisesti hakee vertaistaan viimeisen kymmenen vuoden aikana. Tyylillisesti Norman Connors ja hänen suojattinsa Juanita Daileyn Free olisivat hyviä vertailukohtia, kun taas vokalistina Gabrielle tuo mieleen lähinnä Pieces of a Dreamin tuoreen päävokalistin Tracy Hamlin, jolta odottelemme sooloalbumia näinä aikoina.

Tämän levyn huonoin puoli on että mukana on vain 9 eri sävelmää, mutta niiden joukosta on tosiaan turha yrittää etsiä heikkoa lenkkiä, sillä laatu säilyy alusta loppuun korkeana. Avausraita Brazilian Lights tuo aluksi mieleen Angela Bofillin, joka kuitenkin jää sekä vokalistina että musiikin tasoltaan selkeästi jälkeen Gabriellesta, joka on aito jazz-vokalisti, joka on tällä levyllä päässyt eliittitason soul/jazz-tuotantoon. Brazilian Lights on kevyehkö bossa nova -vaikutteinen menopala, jonka lopussa Gabrielle irrottautuu scattaamaan ja pystyy näyttämään samalla laajan skaalansa. Todellakin Angela Bofill-mainen menopala mutta ei suinkaan vielä levyn parasta antia.

Nimikappale Angel Eyes kuulostaa todellakin kuin vokalistina olisi Pieces of a Dreamin tuore löytö Tracy Hamlin jumalaisen sopraanonsa kanssa, mutta samanlaiseen aistikkaaseen vääntöön kykenee nyt myös Gabrielle Goodman. Taustaa värittää Walter Beasley saksofoneineen, tuotannosta ja sovituksesta vastaa Garbielle itse. Vakuuttava esitys!

Seuraava kappale Sometimes on Gabriellen oma sävelmä, ja se on sekä sävelmänä että sanoituksena välitön klassikko, ja Gabriellen tulkinta on häikäisevä. Gabrielle lähtee liikkeelle rauhallisesti Roger Byamin saksofonin tukemana, mutta vähitellen tunnelma tiiviistyy ja Gabrielle pääsee osoittamaan sekä laajan skaalansa että valtavan emotionaalisen voimansa irrotellessaan täysillä kappaleen loppua kohti. Kertosäe on upea:
"Sometimes when I look in your eyes / I can see all that you're trying to disguise / Even the hurt, even the pain, your mixed emotions get in the way".

Heti perään seuraa levyn kuumin perinteinen soul-balladi Never Knew Love, joka tuo mieleen Gene Ricen ja Angela Bofillin dueton Love Was Never yli kymmenen vuoden takaa (Marion Meadowsin albumilta Keep It Right There, saatavana mid price -hintaisena). Nyt maskuliinisena mies-vokalistina on Will Downingin aisaparina viime vuosina tunnettu Armstead Christian, joka on säveltänyt kappaleen yhdessä Gabriellen kanssa.

You Can Make the Story Right on alun perin Gabriellen yhdessä Wayne Brathwaiten kanssa Chaka Khanille kirjoittama midtempo-kappale, josta Gabrielle esittää levyllään Andre Wardin saksofonin vahvistaman version. Miles on puolestaan nimensä mukaisesti Miles Davisille omistettu, trumpettivetoinen ja jazz-painotteinen kappale.

Come Home on Anthony Grantin altosaksofonin vahvistama miellyttävä midtempo-balladi, ja Steve Millerin ohjelmistosta poimittu Fly Like an Eagle on sekin väännetty soul-jazz-formaattiin kohokohtanaan David Bunnin lennokas pianosoolo. Albumi päättyy Armstead Christianin sävelmään I'll Remember You, joka on akustisen pianon hallitsema balladi, jolla tunnelmat liikkuvat MOR:in ja täysipainoisen soulin välillä.

Täysistä pisteistä tingitään puolikas lähinnä sävelmien osalta, kun taas taustasoitanta ja ennen muuta laulajan tulkinnat jättävät vähän toivomisen varaan. ****1/2


Takaisin etusivulle
Back to our (English) home page