Etusivu
Uudet julkaisut
Verkkokauppa
Kuukauden levy
Top 60 -myyntilista 2009
Top 30 -myyntilista 2008
Top 40 -myyntilista 2007
Top 60 -myyntilista 2006
All Time Best Sellers
Suosittelulevyt
Alennetut
Tilausohjeet
Artistisivut
Discografiat

Evelyn "Champagne" King: So Romantic (1984 reissue)

>Evelyn

August 16, 2014

Original release on US RCA, 1984
CD-uudelleenjulkaisu vuodelta 2014, Funky Town Grooves (USA)

Rating: 5/ 10


Tilaa levy verkkokaupastamme

1) Show Me (Don't Tell Me)
2) Heartbreaker
3) Till Midnight
4) Just for the Night
5) Give Me One Reason
6) Out of Control
7) Talking In My Sleep
8) I'm So Romantic
9) So In Love

Bonus tracks:
10) Till Midnight [Dub Acapella]
11) Till Midnight [Acapella]
12) Till Midnight [Remixed Version]
13) Out of Control [Remixed Version]
14) Out of Control [Vocal Dub Version]
15) Out of Control [7" Version]
16) Just for the Night [7" Version]
17) Just for the Night [TV Instrumental]


Evelyn "Champagne" King levytti uransa heikoimmat albumit vuosina 1983-1984, jotka tietysti ovat FTG:n reviiriä, ja FTG julkaisi viime vuoden lopulla Evelynin kolme vuosien 1983-1985 albumia uusintajulkaisuina. Tämä on niistä keskimmäinen, vuoden 1984 So Romantic.

Soundit ja trendit suosivat näihin aikoihin koneellistumista ja rock-vaikutteita, ja muistikuvani levystä olikin, että se oli syntiikka- ja rock-painotteinen. En taatusti ollut levyä kuunnellut kertaakaan vuoden 1984 jälkeen, ja levyn hyvät hetket olivat unohtuneet. Mutta harvemmassa niitä kieltämättä oli.

Albumi on tosiaan syntiikkavetoinen ja konerytmit nakuttavat, mutta menopalat eivät olleet kauttaaltaan niin heikkoja kuin muistin. Evelynin tiet erkanivat Kashif-tiimin kanssa huonoon aikaan, sillä nyt tuottajiksi päätyneet The System (Mic Murphy-David Frank), Clif Magness-Glen Ballard, Evan Rogers-Carl Sturken, Hawk (Rufus-mies David Wolinski), Jimmy Douglass olivat kuitenkin kakkosdivaria verrattuna Kashif-Paul Laurence-tiimiin.

Kirjavasta tuotantokaartista huolimatta levyn yleisilme on yhtenäinen: kaikille tuottajille lienee saneltu, että pitäisi tehdä trendikästä listasoundia, ja eri tuottajat pusertavat siitä sitten oman näkemyksensä. FTG listaa kansiteksteissä, että mukana säveltäjissä olisivat olleet myös Rene Moore ja Angela Winbush (raidalla Till Midnight), mutta tämä on bullshitiä, ja samanlaisia ihme satuja FTG on aiemminkin kirjoittanut krediitteihin, joten olisi kiva tietää, mikä tässä on idea tai edes virhelähde. Eihän näitä nyt ihan hatusta voi heittää näitä tekijänoikeustietoja.

Parhaiten tehtävästään selviää Jimmy Douglass, joka on tunnetumpi hip hop -ympyröistä, mutta pistää kokeneen funk-miehen tavoin kappaleen Talking In My Sleep svengaamaan ensisekunnista asti, ja tässä onkin levyn terävin klubiraita. Evelyn kyllä laulaa ärhäkästi ja pirteästi tuttuun tapaansa läpi levyn, ja hän oli laulajattarena kehittynyt valtavasti teiniläpimurtonsa jälkeen. Näyttävästi hän ad libbailee myös tämän klubiraidan loppuhetket.

Singleksi lohkottiin albumilta kuitenkin aivan eri raidat. Ensin kokeiltiin raitaa Just for the Night, joka on Hawkin tuottama syntiikkajyräys, samaa kaliiperia kuin miehen Stephanie Millsin vuoden 1984 I've Got the Cure -albumin Hawk-funkit. Ei mikään maailman surkein lajissaan, mutta kyllä näitä silti mahtuu kolmetoista tusinaan. Listoilla tuli korkein sijoitus tilalta 16, joten ei tämä ihan vihkoon mennyt. Kakkossingleksi laskettiin vesille Jimmy Douglassin toinen tuotos Out of Control, joka on kyllä ihan kelpo funk, joka lähtee liikkeelle voimakkaan bassosyntiikkakuvion groovaamana, ja tämä on aika paljon tummempaa menoa kuin esim. Evelynin Kashif-hitit. Niinpä listasijoituskin jäi korkeimmillaan tilalle 54. ja todetaan vielä, että kappaleen vocoder-efektejä kuuntelen sata kertaa ennemmin kuin mitään tämän päivän autotuunaus-lauluja. Juuri tällaiseen funk-jyräykseen vocoder sopi tehokeinona.

Albumilta julkaistiin vielä kolmaskin sinkku, Hawkin toinen tuotos Till Midnight, jonka FTG tosiaan kreditoi ensin Rene & Angelalle - mutta remix-versiot (3 kpl) kaikki kaksikolle Carter-Gatsch, jotka on myös vinyylillä kirjattu säveltäjiksi, eli vaikea ymmärtää mistä Rene & Angela putkahtavat krediitteihin. Kappale on hyvin synteettisesti sovitettu midtempo-balladi, joka olisi jäänyt keskinkertaiseksi myös maukkaammalla taustalla.

Jotain Rene & Angelan kaltaista säveltäjä-tuottajaparia levylle olisi tosiaan kaivattu, etenkin kun Rene & Angela olisivat taitaneet yhtä hyvin sielukkaat balladit kuin modernit ajantasaiset klubi-raidat. Tällä tuottajakaartilla ei nyt tämän parempaan kyetty. Seuraavalla albumilla A Long TIme Coming (1985) Rene & Angela olivat kuitenkin tosiaan jo mukana, samoin kuin Jocelyn Brownille ja Jenny Burtonille hittejä tehtailleet Allen George & Fred McFarlane, jotka hekin vilahtavat FTG:n krediiteissä yhdellä remixillä säveltäjinä, vaikka heillä ei ollut osaa eikä arpaa tähän albumiin.

(Soul Town Rating: 5/10)

Reviewed by Ismo Tenkanen

Takaisin Funky Town Grooves -esittelysivulle

Takaisin etusivulle
Back to our (English) home page