Etusivu
Uudet julkaisut
Verkkokauppa
Kuukauden levy
Top 60 -myyntilista 2009
Top 30 -myyntilista 2008
Top 40 -myyntilista 2007
Top 60 -myyntilista 2006
All Time Best Sellers
Suosittelulevyt
Alennetut
Tilausohjeet
Artistisivut
Discografiat

Eloise Laws: Eloise (1977 reissue)

Eloise Laws: Eloise 1977 album

July 1, 2014

The original release on US ABC, 1977
Now available as US Funky Town Grooves reissue CD, 2010

Rating: 7/ 10

Buy this album from our CD Shop

1) Baby You Lied
2) His House and Me
3) 1,000 Laughs
4) Someone Who Still Needs Me
5) Love is Feeling
6) Number One
7) You're Incredible
8) Love Comes Easy
9) Forever Now

Bonus tracks:
10) Number One [12" Extended]
11) 1,000 Laughs [12" Extended]


FTG:n uusintajulkaisusarjassa on kohta julkaistu jo neljä sataa eri soul/funk-albumia. Vuosien 2008-2011 liki kahdesta ja puolestasadasta julkaisusta lähes kaikki on jo loppuunmyyty kertaalleen, mutta nyt yhtiö on ottanut uusia painoksia useammasta loppuunmyydystä levystä, joista hintapyynnöt olivat kohonneet pilviin. Tämä vuoden 1977 Eloise Lawsin ABC-albumi Eloise on yksi näistä kiekoista, jotka itsekin olin missannut ensimmäisen painoksen osalta, ja 60-70 taalan hinnat jättivät toiveikkaana odottamaan uutta painosta. Nyt Eloisen fanien kannattaa korjata levy talteen pikaisesti, ennen kuin painos taas myydään, sillä kolmatta painosta ei välttämättä tule.

Vuoden 1977 sweet soulia edustanut albumi on kieltämättä kaukana FTG:n normilinjasta, ja FTG menee tässä kiistämättä David Nathanin Soulmusic.com:in reviirille. Nathan ei näytä tästä piittaavan, sillä hän on kirjoittanut jopa levyn kansitekstit. Eloise Laws edustaa tunnettua Lawsin sisarusparvea, josta Hubert on maineikas jazz-huilisti, Ronnie saksofonisti, ja siskokset Eloise ja Debra soul-laulajia. Vuonna 1947 syntynyt Eloise aloitti levyttämisen pikkusinkuilla CBS- ja Music Merchant -merkeille 1970-luvun alussa. Ensimmäinen albumi Ain't It Feeling Good julkaistiin Holland-Dozier-Hollandin Invictus-merkille, ja Invictus-kaudelta on myös CD-kokoelma Englannissa Sequel-merkillä.

Nathan on juuri oikea henkilö kirjoittamaan kansitekstejä, koska oli haastatellut sekä Eloisea että levyn tuottajaa Linda Creediä (1948-1986) Blues & Soul -lehteen. Creed, joka tunnetaan ahkerasta yhteistyöstään Thom Bellin kanssa erityisesti säveltäjänä, oli ehdottomasti oikea henkilö tuottamaan Eloise Lawsia. Eloise ei laulajana ole mikään dynaaminen voimapakkaus, vaan hänen sofistikoitunut tyylinsä soveltui parhaiten juuri akustisesti sovitettuun, perinteiseen sweet souliin, ja Linda Creed antoi Eloiselle mahdollisuuden levyttää hienostunutta, tyylikästä sweet soulia (lähes) kokonaisen albumillisen, vaikka vuonna 1977 diskopaineet varmasti painoivat jo vahvasti niskaan.

Albumin sovittajaksi päätyi Gene Page, ja taustalle saatiin iso joukko soulin ja jazzin huippunimiä, mukaanlukien veli Ronnie Laws, James Gadson, Paulinho DaCosta, Wah Wah Watson, Ray Parker Jr., Sonny Burke, Oscar Brashear, George Bohanon, David T. Walker, Wilton Felder ja kumppanit. Onkohan muuten kyseessä ainoa FTG-albumi, jolla on täydelliset muusikkotiedot - ehkä tämä oli David Nathanin toive! No, vastapainoksi sitten säveltäjätiedot piti kaivaa netistä.

Aikakauden diskopaineet kuuluvat singleksi poimitulta Number One-sinkulta, joka edusti 70-luvun diskosoulia sieltä kepeimmästä päästä, ja olisi ehkä sopinut paremmin Diana Rossin kuin Eloisen ohjelmistoon. Sinkku floppasi, kävi vain sijalla 78. korkeimmillaan ja katosi listoilta viidessä viikossa keväällä 1978. Itse asiassa tuo oli jo kakkossinkku albumilta, ensimmäiseksi singleksi aiottu 1,000 Laughs floppasi täysin jo edellisen vuoden 1977 puolella; syystäkin, sillä se on jopa Eurodisko-tyyliä lähentelevä popahtava diskopala, vaikka Linda Creedin sävelmä sinänsä on ihan tarttuvaa pop-soulia. FTG on jostain kaivanut uusintajulkaisulleen 12 tuuman pidennetyt versiot molemmista sinkuista, mutta ne eivät siis onneksi edusta muun albumin linjaa.

Myös albumin avausraitaa Baby You Lied kokeiltiin singlenä, huonolla menestyksellä (ei listasijoitusta). Se on Ronnie Lawsin fonilla käynnistyvä pehmeäkulkuinen medium, jonka Linda Creed oli kirjoittanut yhdessä levymerkkipomo Jerry Goldsteinin kanssa. Tässä oli jo sama tunnelmaa kuin Thom Bell-Linda Creedin lukuisilla Spinners-kontribuutioilla, joskin on pakko todeta, että Eloise taitaa olla esityksen heikoin lenkki. Rohkeimmat saattoivat jopa epäillä, että ilman maineikkaita sisaruksiaan ja mallitason ulkonäköään Eloise ei olisi koskaan päässyt levyttämään, mutta kyllähän hän vokalistinakin sittemmin kehittyi.

Paremmin Eloisen äänelle soveltui haikea balladi His House and Me, joka onkin Thom Bellin ja Linda Creedin yhteistyönä syntynyt sävelmä. Kaksikon tyyli oli klassista sweet soulia, olihan parivaljakon kynästä lähtöisin pitkä rivi mm. Stylisticsien ja Spinnersien tunnetuimpia hittejä. Creed oli kaksikon lyyrikko, Thom Bell säveltäjä. Tämä merkitsi käytännössä myös sitä, että Lindan yksin kirjoittamat laulut eivät millään olleet Bell-Creed-yhteistyönä syntyneiden laulujen tasoa.

Someone Who Still Needs Me on Lindan Pat Vegasin kanssa kirjoittama miellyttävä, popahtava kepeä midtempolaulu, jonka Eloise tulkitsee korkealta ääniskaalansa äärirajoilla. Vinyylin A-puoli päättyi balladiin Love Is Feeling, joka on apean kuuloinen rauhallinen esitys, jota oli Lindan kanssa kynäilemässä War-yhtyeen Leroy "Lonnie" Jordan. Tämä vaatisi ehkä jo hieman rajumpaa vokalistia kuin mihin Eloise vuonna 1977 kykeni.

Albumin parhaat hetket on säästetty vinyylin B-puolen loppun. B-puolisko käynnistyi tuolla edellämainitulla levyn kepeällä diskoraidalla Number One, ja sitä seurasi Lolly Vegasin kirjoittama leppoisa midtempo-soul You're Incredible, jota myös ryyditettiin Ronnie Lawsin saksofonilla. Sitten vihdoin albumin loppuun ne levyn kaksi parasta raitaa. Love Comes Easy on levyn paras sävelmä, tietenkin Thom Bellin ja Linda Creedin kynästä, ja alun perin The Stylisticsien kolmannelta albumilta Rockin' Roll Baby (1973). Tällainen herkkä ja aistikas balladi oli ideaalia materiaalia myös Eloiselle. Gene Pagen sovitus on minun makuuni jopa liian jousipainotteinen.

Albumin päätösraita Forever Now on etenkin sovituksena albumin ehdoton kohokohta, sillä tässä ei ole liiallista viihteellisyyttä, vaan erinomaiset jazz-soul-muusikot loistavat taustoilla foneineen, wah wah-kitaroineen ja kosketinsooloineen. Eteerisestä tyylistä minulle tulee mieleen jopa Lonnie Liston Smithin tyylikkäimmät soul-jazz-raidat. Sävelmän on kirjoittanut herra nimeltä Aalon, joka esittelee uraansa ja sävelmiään omilla nettisivuillaan. Kaiken kaikkiaan kappale kuvastaa, että myös hieman jazz-henkisempi kevyt soul istui Eloisen tyyliin loistavasti.

Expansion on juuri julkaissut mid price -hintaisena 2on1-CD:nä Eloisen kaksi seuraavaa albumia vuosilta 1980-1982.

Reviewed by Ismo Tenkanen


Takaisin Funky Town Grooves -sivulle

Takaisin etusivulle