Etusivu
Uudet julkaisut
Verkkokauppa
Kuukauden levy
Top 60 -myyntilista 2009
Top 30 -myyntilista 2008
Top 40 -myyntilista 2007
Top 60 -myyntilista 2006
All Time Best Sellers
Suosittelulevyt
Alennetut
Tilausohjeet
Artistisivut
Discografiat

Deniece Williams: Niecy

August 23, 2013

Now available at UK BBR reissue CD, 2012

Rating: 8/ 10

Tilaa levy Soul Townin verkkokaupasta / Click here to order
(Alkuperäinen albumi vuodelta 1982)
1) Waiting By The Hotline 2) It s Gonna Take A Miracle 3) Love Notes 4) I Believe In Miracles 5) How Does It Feel 6) Waiting 7) Now Is The Time For Love 8) A Part Of Love
Bonus tracks:
9) It s Gonna Take A Miracle (Single Version)
10) Waiting (Single Version)
11) How Does It Feel (Single Version)

Vain muutama vuosi sitten Deniece Williamsin albumeista vain pari oli koskaan julkaistu CD:nä ja nekin pääosin Japanissa - poikkeuksena lähinnä Deniecen debyytti This Is Niecy, joka on ollut kaiken aikaa hyvin saatavana mid price-hintaluokassa USA:ssa. Nyt parin vuoden aikana BBR ja Funky Town Grooves ovat lohkoneet CD-uusintajulkaisuiksi peräti kahdeksan ensimmäistä Deniecen sooloalbumia, ks. Deniece Williams -albumidiskografia.

Tämä vuoden 1982 albumi Niecy tuli tosin ennen BBR:n julkaisua Euroopassa hyvin saataville 2on1-pakettina yhdessä Deniecen vuoden 1984 albumin Let's Hear It for the Boy kanssa, kun levyn julkaisi saksalainen SPV. Tuo 2on1-CD on edelleen tätä kirjoittaessa edullisin tapa hankkia kumpi tahansa noista kahdesta albumista - ja tosiaan siis kaksi albumia yhden hinnalla. Albumin kansitekstit oli muuten copy-pastattu Soul Expressistä siihen malliin, että allekirjoittajaksi olisi ollut syytä laittaa Heikki Suosalo eikä Michael Heatley, joka oli Internet-aikakauden tapaan osannut leikata ja liimata Heikin alkuperäisen haastattelun hienosti CD-lipukkeelle...

Deniece Williamsin yksi uran kohokohtia oli ollut vuoden 1981 Thom Bellin tuottama albumi My Melody, jolla oli myös hieno helmi nimeltä Silly. Tuo albumi lähti oikeastaan kaupallisestikin lentoon vasta albumin kolmannen singlejulkaisun, em. Silly -raidan myötä, ja albumin korkein listasijoitus oli 13, vaikka albumi oli 36 viikkoa listoilla. Ilmeisesti sitten kuitenkin tuon Silly-sinkun menestys takasi jatkoa Thom Bell-yhteistyölle, ja niinpä keväällä 1982 päivänvalon näki tämä toinen Thom Bellin tuottama Deniece-albumi Niecy, joka nousikin sitten listaviitoseksi, ja on siten Deniecen uran suurimpia menestyksiä.

Toisin kuin edellisen Thom Bell -albumin kohdalla, nyt levy-yhtiö osasi heti lähteä markkinoimaan albumia oikealla raidalla, kun jo ennen albumin julkaisua markkinoille oli laskettu kappale nimeltä It’s Gonna Take a Miracle, joka oli Thom Bellin Deniecen tyyliin räätälöimä cover-versio vuoden 1965 Royalettes-yhtyeen minihitistä. Toki suuri osa yleisöstä, minä mukaanlukien, ei ollut koskaan kuullutkaan alkuperäistä esitystä, kun Deniecen hieno tulkinta nousi listaykköseksi asti.

Heikki Suosalo kuvailee kolmiosaisessa Deniece Williams -storyssaan sitä, miten tuo Royalettes-laulu päätyi Deniecen levytettäväksi, mutta idea oli siis ollut Deniecen oma, koska hän oli esittänyt sitä jo high school -ikäisenä paikallisessa talent show'ssa - tosin itse vain taustalaulajana. Niinpä Deniece sai Thom Bellin innostumaan sen uudelleenlevyttämisestä, vaikka Bell itse piti yleisesti ottaen vanhojen laulujen lämmittämistä "ikävystyttävänä" (boring) ideana... Joskus kuitenkin näihin cover-lauluihin saadaan oikeanlainen magiikka, ja tämä Deniecen herkkä tulkinta tästä doo wop -henkisestä vanhasta laulusta ainakin erottui kuin kuu kirkkaalta taivaalta vuoden 1982 listalevyjen joukosta - ja onneksi vain edukseen.

Kakkossinkku Waiting By The Hotline oli tyypillisempää Thom Belliä, Thomin yhdessä Deniecen kanssa kirjoittama kevykulkuinen medium, joka oli sovitettu Spinnersien lukemattomilta hiteiltä tutuksi tulleeseen Thom Bell -muottiin, ja olikin välittömästi tunnistettavissa Thom Bell -kontribuutioksi. Singlenä se ylsi vielä sijalle 29 kesällä 1982.

Kolmantena sinkkuna kokeiltiin balladia Waiting, joka oli niin ikään Deniecen ja Thom Bellin yhdessä kirjoittama uusi laulu, joka oli myös sovitettu tyypillisen hienostuneeseen ja hillittyyn, Thom Bellille ominaiseen taustaan. Aitoine jousineen Thom Bellin linja alkoi ikävä kyllä olla hiljalleen ulkona muodista, kun listoilla valtasivat alaa pelkistetyt synteettiset jyräykset. Waiting jäi listoilla sijalle 72.

Itse albumin nousu aina sijalle 5 asti Billboardin soul-albumilistalla oli kuitenkin upea juttu, sillä tämäntyylisellä oikeiden soittajien soittamalla hienostuneella soul-musiikilla ei seuraavina vuosina olisikaan enää listoilla juhlittu. Ja tämä albumi oli lajissaan täysin tyylipuhdas, jossa ei ollut kompromisseja mihinkään suuntaan, vaan Thom Bell hyvin kuvasi Heikin haastattelussa sitä, miten hän inhosi albumeita joissa oli yksi hitti ja loput roskaa. Hän halusi tehdä täysipainoisia albumeita, ja tällä levyllä ei tosiaan tule vastaan floppeja.

Now Is the Time for Love:n pohjalla laukkaa hieman PIR-henkinen rauhallinen perkussiivinen rytmi, jota vielä rikastetaan aistikkaalla jousi- ja puhallinsovituksella. Kolmen sellon sävyttämä riisuttu balladi A Part of Love päättää tämän uniikin albumin, joka on täysin ajaton hienostuneen soulin klassikko.

Reviewed by Ismo Tenkanen


Takaisin BBR-arviosivulle

Takaisin etusivulle
Back to our (English) home page