Etusivu
Uudet julkaisut
Verkkokauppa
Kuukauden levy
Top 60 -myyntilista 2009
Top 30 -myyntilista 2008
Top 40 -myyntilista 2007
Top 60 -myyntilista 2006
All Time Best Sellers
Suosittelulevyt
Alennetut
Tilausohjeet
Artistisivut
Discografiat

Deniece Williams: Hot on the Trail (Expanded Edition) (1986 reissue)

Deniece Williams: Hot on the Trail (Expanded Edition) album

August 26, 2013

Original release: US Columbia 1986
Now available at CD Reissue: Funky Town Grooves USA 2012

Rating: 5/ 10

Buy this album from our CD Shop

1) Wiser And Weaker 2) Hot On The Trail 3) He Loves Me He Loves Me Not 4) Video 5) I Feel The Night 6) We're Together 7) Straight From The Heart 8) Healing
Bonus Tracks:
9) The Wiser The Weaker
10) The Wiser The Weaker - Instrumental
11) Never Say Never - Extended 12" Version
12) I Confess - Dance Mix

Big Break Records on tosiaan julkaissut jo seitsemän Deniece Williamsin sooloalbumia CD-formaatissa. Ensimmäinen Deniecen albumi, jota BBR ei ottanut uusintajulkaisuun, oli tämä vuoden 1986 Hot on the Trail, joka oli julkaisuaikanaan floppi, mutta Funky Town Grooves uskaltautui ottamaan tästä oman rajoitetun painoksensa (1000 kopiota ilmeisesti), josta nyt viimeisiä viedään.

Vuonna 1986 soul-musiikin listasoundit alkoivat palautua etenkin naisartistien johdolla takaisin aitoihin soittimiin ja sielukkaisiin balladeihin, mm. sellaisten artistien kuin Stephanie Mills, Anita Baker, Jean Carn ja Shirley Jones johdolla, jotka kaikki niittivät isoja balladihittejä. Ikävä kyllä Columbia päätyi aivan vastakkaiseen linjaan Deniecen kanssa. Deniecelle jos kenelle aidot soittimet ja balladilinja olisi sopinut, mutta Columbia palkkasi Greg Mathiesonin edelleen modernisoimaan Deniecen musiikkia, ja tyylisuunnaksi valittiin sähköisesti säkättävät rytmitaustat ja popmaiset melodiat. Soul-yleisö kiitti kohteliaasti jättämällä albumin kaupan hyllylle, ja levystä tuli Deniecen uran heikoimmin myynyt kiekko, jos ei Deniecen inspirational-julkaisuja lasketa mukaan. Korkein listasijoitus Billboardin Black-listalla oli 58. ja listaviikkoja kertyi vain 7 - todellinen floppi siis, etenkin Deniecen aiempaan menestykseen verrattuna.

Greg Mathieson oli todella omituinen valinta levyn tuottajaksi, sillä hän on valkoinen keyboardisti, jonka ansiot ovat pop- ja viihdepuolella (Julio Iglesias, Barbara Streisand, Sheena Eston, Gloria Estefan, Olivia Newton-John, Donna Summer etc.), ja vaikka Deniece pääsi edelleen kirjoittamaan suuren osan lauluistaan, valkoinen synteettinen pop-soundi on leimaa-antava piirre albumille, paikoin jopa voidaan puhua rock-diskosta. 80-luvulla levy-yhtiöt tosiaan päättelivät, että mustia artisteja saadaan crossattua pop-markkinoille valkaisemalla taustat, mutta käytännössähän siinä kävi useimmiten niin, että kun vanha soul-yleisö kaikkosi, ei tullut ketään tilalle. Näin tässäkin tapauksessa.

Kyllähän tällä valkoisella partajehulla oli ainakin omasta mielestään kovaa groove-yritelmää esim. sellaisella syntiikka-säkätyksellä kuin Wiser and Weaker, josta FTG tarjoaa nyt kaikkien elektrofanien iloksi vielä 12 tuuman maksiversiota bonuksena, mutta kylmäksihän tuo jättää mustan musiikin fanin. Deniece itse jää aivan statistiksi tuossa koneiden tulituksessa. Singlenä kappale jäi Black-listan sijalle 60.

Kakkossinglenä laskettiin vesille albumin päätösballadi Healing, joka on riisutun kosketintaustan ylle tulkittu Jeremy Lubbockin ja Paul Gordonin pikkunätti pop-melodia, jonka Deniece laulaa kuulaalla sopraanollaan, mutta ei tästäkään ollut hitiksi, vaan sinkku kääntyi laskuun jo sijan 76. jälkeen. Albumin toinen balladi We're Together on Deniecen oma osasävelmä, laadukkaasti sovitettu ja levyn perinteisin soul-laulu.

Jostain kumman syystä FTG on sitten ottanut tälle julkaisulle mukaan myös Deniecen kaksi seuraavaa singleä, ensin Never Say Never 12 tuuman versiona (7:35), vaikka kappale on peräisin Deniecen vuoden 1987 albumilta Water Under the Bridge, eikä siis lainkaan tältä vuoden 1986 LP:ltä. Samoin CD:n päättävä I Confess on alun perin tuolta vuoden 1987 albumilta. Never Say Never nousi jälleen top teniin sijalle 6., vaikka onkin edelleen modernia diskolinjaa ja soundit muistuttavat valkoisten pop-artistien 80-luvun diskoraitoja. Allmusicissa tämä on luokiteltu kastiin "dance-pop", varsin osuvasti. I Confess ylsi sinkkuna vielä sijalle 24, ja siitäkin on 12 tuuman "dance mix" valittu CD:lle; sekin on kuvailtavissa parhaiten tanssipopiksi.

Sääli, että Columbia tällä tavalla tappoi Deniecen soul-laulajan uran, sillä samaan aikaan tosiaan monet muut kokeneet ja nuoremmatkin soul-laulajattaret keräilivät ykköshittejä upeilla balladeilla, kun Denieceä vietiin "klubimarkkinoille". Vastapainoksi Deniece alkoi sitten levyttää inspirational soul -levyjä hengellisin lyriikoin, ja musiikillisesti ne olivatkin Deniecelle lähempänä hänelle ominaista linjaa.

Reviewed by Ismo Tenkanen


Takaisin Funky Town Grooves -sivulle

Takaisin etusivulle